47

JUBILEUMKRANT 50 JAAR WIELERZESDAAGSE Pagina 24 Het is mogelijk om het deelnemersgeld van deze activiteit laag te houden o.a. vanwege de bijdrage van sponsors. Wist je dat de totale waarde van de shirts zo’n 15.000 euro bedraagt? Verder geven de sponsors een jaarlijkse bijdrage (de 1.800 euro in het overzicht). Buiten dat bedrag is er ook nog de traktatie die de sponsors aan ’hun ploeg’ aanbieden. Ook kunnen we een beroep doen op Baarlese bedrijven en particulieren voor het lenen van materialen. Het nadelig saldo dat dan resteert wordt aangevuld uit de algemene inkomsten van het jeugdwerk en met subsidies van de gemeenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog. En ‘last but not least’ is er natuurlijk de gratis inbreng van alle vrijwilligers (meer dan 185 dit jaar) die een week van hun vakantie besteden aan dit evenement. Niet alleen tijdens de W6D-week zelf. Wat dacht je van de voorbereidingen? Reken je even mee wat de vrijwilligers bijdragen aan uren? Tijdens de W6D week overdag 185 personen, 6 dagen 8 uur en ‘s avonds: 40 personen 6 dagen 3 uur. Alles bij elkaar bijna 9600 mensuren Daar komt dan nog bij: het voorbereiden, opbouwen, inrichten, opruimen, in totaal nog eens zo’n 700 uur. Alles bij elkaar grofweg zo’n 10.300 uur! DE TECHNIEK In het verslag van de eerste W6D lezen we als tip voor de commissie van 1969: “Megafoon en walkietalkies zijn onmisbaar”. De walkietalkies werden in 1968 geleend bij de brandweer en de megafoon werd gehuurd voor 21 gulden. Samen met een geluidsinstallatie waren dat in die tijd zo ongeveer de enige technische hulpmiddelen die we hadden. Langzaam maar zeker is dat gegroeid. We herinneren ons nog dat de tune gestart moest worden vanaf een cassetterecorder. Het viel niet mee om dat iedere keer vanaf de juiste plaats te doen. De vervanging van de oude handtypemachine door een elektrische. Nu staan we er niet meer bij stil, maar in de beginjaren hadden we niet eens een kopieermachine tot onze beschikking! Inmiddels staat de overbekende tune als mp3 op een pc en hebben we een aantal pc’s tot onze beschikking voor alle administratieve werkzaamheden. Om tijdens de dag de onderlinge communicatie te waarborgen is elke toerwagen voorzien van een zender, zodat we constant met elkaar in verbinding kunnen staan. In de jaren ’80 deden deed de autotelefoon zijn intrede in Nederland. In 1991 wordt in de toerkrant voor het eerst melding gemaakt van een mobiel telefoonnummer met de vermelding dat de toerwagen ‘autotelefoon’ heeft . Een draagbare telefoon kon je dat nauwelijks noemen. Het was een apparaat van zo’n 5 kilo gram, maar je kon hem wel dragen en - en daar ging het om!! - in geval van calamiteiten waren we als organisatie altijd bereikbaar. ’t Kostte een paar centen om dat ding te huren (In die tijd kon je zo’n toestel huren bij PTT voor een bedrag van fl. 250,- per week!). De telefoon was het vele geld waard, want het verhoogde de veiligheid. Tegenwoordig heeft 99% van de leiding een GSM en in geval van verkeerd rijden, een ongeval of wat dan ook bewijst dat nuttige diensten. Eén stukje techniek heeft maar liefst al die 50 W6D-jaren overleefd: de buiten luidsprekers die we gebruiken bij de ceremonie protocollaire zijn in 1967 aangekocht bij de fa. Dillen in Eindhoven! De uitspraak van de fabrikant ‘Let’s make things better’ hoeft wat ons betreft op dit product niet van toepassing te zijn. Zonder al die moderne technische hulpmiddelen zou het absoluut onmogelijk zijn om een activiteit van deze omvang te organiseren. DE ROUTES De route-uitzetters hebben de taak ervoor te zorgen dat er elke dag een route is voor elke categorie. Belangrijk is dat iedere route ook het juiste aantal kilometers heeft. Voor de drank- en spelpauzes moeten locaties worden gezocht waar voldoende Secuurheid bij het uitstippelen van de route. (W6D 2006) plaats is en die verkeersveilig zijn. Er is iedere dag één middagpauzeplaats, dus daar moeten alle routes weer samenkomen. Een hele puzzel. Alle routes zijn in de loop der jaren ‘gegroeid‘ tot wat ze nu zijn. Soms echter gebeurt het dat een middagpauzeplaats niet (meer) beschikbaar of geschikt is en dat is dan toch wel een aardig probleem. Je vindt immers niet zo maar een andere plaats waar je met 1000 personen kunt picknicken, 900 fietsen kwijt kunt en ook nog eens 17 auto’s. Ook moeten drukkere wegen uiteraard zo veel mogelijk vermeden worden, maar ook fietspaden waar we niet met de auto kunnen komen zijn niet favoriet. HOE ONTSTAAT EEN ROUTE VOOR DE W6D? We starten met het zoeken naar een geschikte middagpauzeplaats in een straal van maximaal 15 km. rondom Baarle. Op die middagpauzeplaats moet je met +- 900 personen terecht kunnen, plus fietsen en toerwagens. Dit alles gebeurt minstens een jaar voor ingebruikname van de route. We nemen contact op met de eigenaar van de pauzeplaats om te vragen of we op die locatie terecht kunnen. Daarna is de website afstandmeten. nl een niet te missen hulpmiddel. Hier zetten we de eerste versies van een route per categorie uit. Deze routes worden dan in een navigatiesysteem ingelezen en daarna gaan we de routes fietsen, controleren en bijsturen daar waar nodig. Hierna worden de routes uitgeschreven. Dan volgt de eerste controle op de fiets. Tijdens deze controle worden ook mogelijke spel- en drankpauzeplaatsen bekeken en aangegeven op de route. De allereerste route in 1968. Een route uit 2015. Een route uit 2015

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication