49

JUBILEUMKRANT 50 JAAR WIELERZESDAAGSE Pagina 25 Uiteindelijk worden er gps-coördinaten vermeld op de routebeschrijving, waar een spel- of drankpauze gehouden kan worden. Na deze controle worden de aanpassingen doorgevoerd, waarna de routes verdeeld worden onder vrijwilligers die de routes gaan fietsen om te controleren of de routebeschrijving klopt en duidelijk genoeg is. De nieuwe routes zijn nu klaar om gebruikt te worden tijdens de W6D. Om te voorkomen dat er groepen fout rijden worden er (’s avonds tevoren) pijlen gehangen, waarbij iedere categorie zijn eigen kleur heeft. Iedereen van de leiding krijgt de routebeschrijving mee en in ons W6Dsecretariaat hangt de kaart van de route van die dag. Moeilijk punten of aandachtspunten worden ’s morgens voor de start nog even toegelicht. DE SPELLEN ONDERWEG Om punten te verdienen voor de klassementen zijn er onderweg verschillende spellen en wedstrijdjes. Per dag worden er spellen gedaan voor zowel het individuele alsook het ploegenklassement. Iedere toerwagen heeft hierin zijn eigen taak. Zo zijn er toerwagens die de individuele spellen in de diverse klassementen voor hun rekening meenemen en toerwagens die de groepsspelen doen. Ook hier heeft iedere wagen zijn eigen categorie. n e t We proberen de totale lengte van de karavaan niet meer te laten zijn dan 1½ uur (d.w.z. het verschil tussen aankomst eerste groep en vertrek laatste groep). Dat betekent dus dat in die 1 ½ uur alle deelnemers het spel gedaan moeten hebben. Je kunt je dus voorstellen dat het een heel geregel kan zijn op de spelpauzeplaats! e OVERLEG MET GEMEENTEN EN POLITIE Voorafgaand aan de W6D is er altijd overleg met gemeenten en overheid. Er wordt overlegd over de routes, er is een draaiboek verkeersveiligheid en er worden afspraken gemaakt over inzet van verkeersregelaars en inzet van politie. DE DAGEN VOOR DE W6D Op woensdag voor de W6D beginnen we al het materiaal te verzamelen dat we nodig hebben. In het Cultureel Centrum is op ‘de Jeugdwerkzolder’ een gedeelte van het materiaal opgeslagen. Een ander gedeelte ligt opgeslagen in de kelder en materiaal dat we niet zelf hebben wordt opgehaald bij bedrijven of personen bij wie we het lenen of huren . Vanaf donderdagmiddag beginnen we dan met het ‘omtoveren‘ van de aula tot het W6D- actiecentrum: geluidsapparatuur, computers, verlichting, communicatiemiddelen, een groot koffiezetapparaat zodat we ’s morgens zo’n 400 kopjes koffie kunnen maken. Een spelletje tijdens de W6D van 2005. De parking van het Cultureel Centrum wordt gezellig aangekleed, de startstreep en groepsnummers worden geschilderd en het podium wordt geplaatst. De inrichting en aankleding is een klus waar we tot en met zaterdag mee bezig zijn. Op zondag hebben we ’s morgens als eerste een bijeenkomst met iedereen Bij wijze van spreken: elke minuut is gepland. Natuurlijk komt dat niet elke dag uit; er zijn vele redenen dat het een keer niet precies uitkomt. Zolang het past binnen de planning laten we het gaan. Op het moment dat de vertraging te groot wordt moeten we ingrijpen. DE GROEPSLEIDING De groepsleiding heeft als primaiD D De allereerste W6D vergunning in 1968. die voor de eerste keer als leiding aan de W6D deelneemt. Velen van hen hebben natuurlijk eerder als deelnemer meegedaan, maar als leiding komt er nog heel wat meer bij kijken. In een bijeenkomst leggen we aan de nieuwe leiding alles uit wat voor hen van belang is. Vervolgens hebben we aansluitend nog een korte vergadering met de gehele leidinggroep, waarop we de belangrijke punten voor dat jaar bespreken en toelichten. Hoewel de opzet al 50 jaar hetzelfde is, zijn er toch ieder jaar weer een aantal dingen anders dan vorige jaren. Vervolgens wordt dan alles in gereedheid gebracht voor het ophalen van de shirts door de deelnemende ploegen. Als dan ’s middags en ’s avonds de routes zijn uitgezet, de toerkrant voor maandag is gemaakt en de overige klusjes zijn geklaard zijn we klaar om maandag aan het spektakel te beginnen. TIJDENS EEN W6D-DAG Een W6D-dag kent een strakke planning. Elders in deze krant kun je lezen hoe de exacte dagindeling is. e taak haar groep te begeleiden. Zij heeft ook de verantwoordelijkheid om haar ploeg de hele week veilig de W6D te laten meemaken. Meestal gaat dat als vanzelfsprekend. Soms is een aanmoediging nodig, soms een troostend woordje. Het komt gelukkig zelden voor, maar in geval van calamiteit is kordaat en correct handelen ook vereist. Al bij al heeft de groepsleiding een hele verantwoording. Gelukkig zijn er ieder jaar weer voldoende vrijwilligers die deze taak op zich willen nemen. e Zi he ve M ke no He in g DE TOERWAGENS Iedere toerwagen heeft zijn eigen specifieke taak. Zo zijn er de toerwagens voor de spelletjes en voor de drankpauzes. Verder hebben we natuurlijk de mensen die start en aankomst regelen; ‘s morgens, ’s avonds, maar ook bij de middagpauze. De reporterwagen maakt foto’s, schrijft het verslag voor in de toerkrant en maakt de opnamen voor W6D-TV. Tenslotte is er een toerwagen met als taak: ‘algemene coördinatie’. Alles wat aandacht behoeft, zoals een verkeerd gereden groep, defecte fietsen, een ongelukje, een zieke enz. wordt gemeld bij dat centrale punt en de acties worden van daaruit gecoördineerd. Als het gunstig loopt hebben deze mensen niets te doen (dat is het streven…). Het komt ook voor dat hun telefoon letterlijk roodgloeiend staat en dat ze met twee mensen uren achter elkaar in gesprek zijn. De plaatselijke huisartsen weten dat het W6D is en vaak krijgen we voorrang als we een arts nodig hebben. 1969: Deelnemers en publiek kijken gespannen naar de ceremonie protocollaire. 2006: Het is bloedheet tijdens de W6D. Ad Kools en Kees van Hees zorgen voor een perfecte oplossing en bouwen een heuse ‘neveltent’ voor de nodige verfrissing.

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication