53

JUBILEUMKRANT 50 JAAR WIELERZESDAAGSE Pagina 27 troepen aan deze grote klus. In twee grote braadsleden (80 liter elk) wordt de spaghettisaus gemaakt, als voorafje een heerlijk bord soep en we sluiten af met een ijsje. Wist je dat… Het maken van een aflevering van W6D TV van 5 minuten ongeveer 5 uur kost? DE GEZELLIGHEID Heel belangrijk voor de succesformule van de W6D is de ‘teamspirit’ van de leiding. Naast de verantwoordelijke taak overdag is het ’s avonds gezellig samen. Deels om alle taken uit te voeren zoals hierboven beschreven, maar deels ook voor de gezelligheid. In het secretariaat van de W6D kan het ’s avonds bijzonder gezellig zijn, maar wat wil je, ’s avonds is ongeveer de helft van de hele leidinggroep wel even aanwezig om bij te dragen aan dat stukje sfeer van de W6D. Wij denken dat deze teamspirit, deze gezelligheid, voor een belangrijk deel bijdraagt aan het feit dat we geen gebrek hebben aan vrijwilligers. Het is simpelweg onderdeel van de succesformule. DE W6D-SPECIALS Sinds eind jaren ’70 Is de woensdagavond (voorheen donderdagavond) een speciale avond. Op die avond eten we met (bijna) de gehele leidinggroep spaghetti. Wat ooit Is begonnen als ‘snel even een hapje eten met een paar mensen voor wie het niet uitkwam om thuis te gaan eten’ is gegroeid tot een staaltje ‘keukenvakmanschap’ om voor meer dan 150 mensen een spaghettimaaltijd op tafel te zetten Op de woensdagmiddag tijdens de W6D begint onze kok met zijn hulpEen paar getallen: • 40 liter soep • 15 kg spaghetti • 15 kg gehakt • 8 kg champignons • 6 kg uien • 26 paprika’s • 3 kg kaas • Enz. enz. HET LEIDINGFEEST Op zaterdagavond na de prijsuitreiking is het snel even opruimen en dan bouwen we met de gehele leidinggroep nog een gezellig feestje. De sfeer zit er meestal vanaf de eerste minuut in en dat is een supergezellige afsluiting van weer een W6D-jaargang. HOE GROOT KAN DE W6D GROEIEN? Voor het eerst in 1999 werd het deelnemersaantal van 500 overschreden. Daarmee begon ook de discussie over wat het maximum aantal deelnemers zou zijn. We evalueren constant de knelpunten en we denken elk jaar na over het maximum aantal deelnemers. Ook evalueren we elk jaar m.b.t. de veiligheid. Als we te veel groepen in een categorie hebben wordt de doorlooptijd te lang. Bijvoorbeeld: het starten ‘s morgens duurt te lang, de kinderen moeten te lang wachten bij spelletjes, als de laatste ploeg op de middag pauze aankomt moet de eerste ploeg eigenlijk al weer weg, enz. Verder is er natuurlijk ook nog een maximum voor wat betr het totaal aantal. Op basis van deze uitgangspunten is ook de voorrangsregeling voor deelne mers vastgesteld. eg ok b si o ee Prachtig weer tijdens de (buiten) spaghettimaaltijd voor de leiding. (W6D 2005) De laatste jaren zijn we steeds net onder de maxima geble ven en hebben we geen kin teeds eblekinte eb middageerste g, enz. ok nog betreft sis van ok de eelnemiddag e deren hoeven teleurstellen. Ook dit jaar zullen we weer zorgvuldig in de gaten houden waar de knelpunten en problemen zitten. Vooralsnog zijn we er van overtuigd dat we - ondanks het grote aantal deelnemers - de W6D op een verantwoorde manier kunnen organiseren. De ervaring, de moderne communicatiemiddelen, 185 mensen leiding zullen daar ook dit jaar weer borg voor staan DE VEILIGHEID Mede dankzij het feit dat we altijd veel aandacht hebben geschonken aan het aspect veiligheid kunnen we terugzien op weinig ongevallen tijdens de Wielerzesdaagse. Uiteraard wordt er tijdens de W6D vaak een pleister geplakt, een verbandje aangelegd e.d. Bijna altijd is dat –samen met een troostend woordje - voldoende om na het ongevalletje de route te vervolgen. Een gebroken arm of pols komt helaas ook voor en is natuurlijk niet bepaald leuk; immers met een arm of pols in het gips kun je niet meer meefietsen en dat is natuurlijk een trieste zaak!. Een paar keer hebben we hulp moeten inroepen van een ambulance. In al die 50 jaar W6D kunnen we ons één ernstig ongeval herinneren als gevolg waarvan een operatie en een verblijf van meerdere weken in het ziekenhuis noodzakelijk was. Dit ene geval is er uiteraard een te veel. Reden voor de organisatie om uitgebreid aandacht te besteden aan de veiligheid. We doen dat o.a. door drukkere wegen zoveel mogelijk te mijden en door gebruik te maken van de egelaars en politie bij start en aankomst. - veiligheid veilighei fer dich mode ne communicatiemiddelen is ee toerwagen of hulp van buitena cht eren naf door gebruik te maken van de ars st. eieid eris door gebruik te maken van d egelaar en politie bij start en aankoms en we de le - en dan is fer dicht - te borgen. Mocht er dan onve ne communicatiemiddelen is een toerwagen of hulp van buitenaf 1979: De deelnemers kijken bij de opening van een nieuwe toerdag gespannen toe welke landenvlag als eerste boven is. 2002: Lichte paniek! De aanhangwagen met de ranjatank heeft een lekke band. 2014: Tijdens de middagpauze is het tijd voor een chips traktatie.

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication