Wandelnet Startpunt voor wandelend Nederland Wandelen zonder grenzen Jaarverslag 2016 Foto: Ad Snelderwaard

Wandelen zonder grenzen 2016 was het jaar van de Nationale Wandelmonitor: een grootschalig onderzoek van Wandelnet naar de wensen, het profi el en de motivatie van 10,5 miljoen wandelaars in Nederland. Maar 2016 was ook het jaar van de fusiebesprekingen met KWBN en de nieuwe Omgevingswet. In de Omgevingswet zijn tientallen wetten en honderden regels op het terrein van water, lucht, bodem, natuur, infrastructuur, gebouwen en cultureel erfgoed gebundeld. Ook routestructuren hebben hierin een plaats gekregen en moeten hierdoor worden geborgd in de talloze Omgevingsvisies en -plannen van provincie en gemeenten. Aan het begin van 2016 gingen we van start met het ontwikkelen van de wandelroute de Romeinse Limes, die op de nominatie staat van Unesco Werelderfgoed. 2016 was ook een productief jaar, waarin veel nieuwe routeprojecten en -producten werden opgeleverd in alle delen van Nederland. 2 Foto: Luuk Gijselhart

4 4 LAW-route LAW-route in ontwikkeling Streekpad Streekpad in ontwikkeling Internationale LAW-route Wandelnet maakt sinds jaar en dag werk van toegankelijkheid en het voorkomen van barrières, zoals spoorwegovergangen. Recreanten (wandelaars, fi etsers en ruiters) maken voor hun tocht hiervan gebruik. Een paar kilometer omlopen door sluiting komt het wandelplezier niet ten goede. Op 9 november 2016 ondertekenden staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu daarom met ProRail en een aantal recreatieve belangenorganisaties - waaronder Wandelnet - een afsprakenkader. De belangen van recreanten moeten in de toekomst zorgvuldiger worden meegewogen als ProRail (onbewaakte) overwegen wil aanpassen of zelfs opheffen. De inbreng van vrijwilligers spelen in onze werkzaamheden al meer dan 35 jaar een grote rol. Daarom is ons credo: voor en door wandelaars. Of het nu gaat om de inspraak op de Omgevingswet, de website wandelnet.nl, het meldsysteem of het ontwikkelen van een stedelijk wandelnetwerk als Apeldoorn te Voet, belangrijk is het werken met vrijwilligers met passie en kennis van wandelen. In 2016 werd door het bestuur en het bureau veel energie gestoken in de voorgenomen fusie van Wandelnet met KWBN. In het zicht van de besluitvorming daarover hebben beide besturen echter geconcludeerd dat er te veel haken en ogen zaten aan een fusie op dit moment. De fusie werd afgeblazen. De samenwerking van Wandelnet en KWBN aan o.a. het nieuwe Elfstedenpad en een verbetering van het Westerborkpad gaat onverminderd door. Maar ook met Nivon, Fietsplatform, ANWB, Fietsersbond, NOC*NSF, routebureaus en provincies werken we graag samen. Want hoewel er in 2016 mooie resultaten voor de wandelaar zijn behaald, zien we vele kansen om wandelen nog beter op de kaart te zetten. Bestuur van Stichting Wandelnet Lauwersoog Pieterburen 5-3 5-3 19 Harlingen 4 Den Helder Den Oever Stavoren 5-2 8 14 Vollenhove Bergen aan Zee 9 Amsterdam Haarlem 5-2 Leiden Den Haag Hoek van Holland 5-1 GR5 GR5 15 5-1 Middelburg 11 Sluis GR5A E9 Brugge 11 11 GR5A Bergen op Zoom GR12 GR5 Antwerpen 17 Breda 11 E2 11 Thorn Sittard GR5 Maastricht Landelijk routenetwerk Het werk van Wandelnet steunt op 4 pijlers: • Routes en paden • Kennis & expertise Visé GR5 E2 9-2 7-2 7 E8 12 16 6 Rotterdam 6 Dordrecht 1-3 13 Tilburg 5 13 7-2 Eindhoven 7-2 9-2 Venlo 10 Roermond E8 7-1 4 7-1 16 9 1-3 3 Utrecht 16 18 6 6 Nijmegen 3 's-Hertogenbosch 14 10 16 10 6 Kleef E8 16 Xanten 2 8 15 3 Amersfoort 13 2 16 4 Arnhem 8 Apeldoorn 3 Vorden 9-2 1 2 Deventer 12 Enschede Alkmaar 8 2 Lelystad 1-2 Almere Muiden Kampen 8 15 4 11 3 Enkhuizen 12 Zwolle Ommen 2 Oldenzaal E11 Bentheim 10 Fabriceurspad 4 8 Steenwijk 1-2 Hünenweg 9-1 15 5-3 8 Leeuwarden 19 14 Sneek 6 1-1 14 Assen 6 Westerbork Emmen 10 9-1 Groningen Bad Nieuweschans E9 14 Leer Wandelnet wil wandelen in Nederland de plaats geven die het verdient: een goede mogelijkheid om overal te voet op pad te gaan. Omdat wandelen gezond en leuk is. • Belangenbehartiging • Verbinding Wandelnet beheert en ontwikkelt 10.000 km Lange-AfstandWandelpaden (LAW’s® ) en Streekpaden. Dit landelijke netwerk is te herkennen aan de wit-rode en geel-rode markeringen. Vier LAW’s maken onderdeel uit van Europese routes: de GR5 (E2), LAW6 (E8), LAW5 (E9) en LAW3 (E11). De Europese merken LAW en Streekpad zijn van grote waarde voor een hoogwaardige doorlopende wandelinfrastructuur en geven meerwaarde aan de aangesloten wandelnetwerken, het wandeltoerisme en de vrijetijdsbesteding. Als wandelexpert en belangenbehartiger wil Wandelnet een zo groot mogelijke groep wandelaars aan zich binden. Daarnaast voeren we in opdracht van overheden en organisaties projecten uit. Zo ontwikkelt Wandelnet in samenwerking met NS al 27 jaar de populaire NSwandelingen. 3

Publicaties Het was een heus oogstjaar op het gebied van gidsen. Bij Wandelnet verscheen in 2016 de gids van het nieuwe Groot-Frieslandpad, maar ook drie gewijzigde herdrukken: het Pelgrimspad deel 1, het Pelgrimspad deel 2 en het Marskramerpad. Nivon ontwikkelde een herdruk van het Pieterpad deel 2. Groot Frieslandpad (LAW 14) De eerste druk van het Groot-Frieslandpad rolde in september van de pers. Deze route begint in Bergen aan Zee en doorkruist vier provincies: Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen. Het eindpunt is de Duitse plaats Leer. De presentatie van het Groot-Frieslandpad vond plaats in Beetsterzwaag, waarbij gedeputeerde Michiel Schrier het eerste exemplaar in ontvangst nam. De wandelroute en gids werden mede mogelijk gemaakt door fi nanciële bijdragen van de provincies Noord-Holland en Fryslân en de gemeenten Noordenveld en Aa en Hunze. Pelgrimspad deel 1 (LAW 7-1), deel 2 (LAW 7-2) en Marskramerpad (LAW 3) Van het Pelgrimspad 1 en 2 samen zijn inmiddels 75.000 gidsen verschenen. Bij de vernieuwde wandelgids van het Marskramerpad staat de teller inmiddels op 50.000 gedrukte exemplaren. Alle nieuwe uitgaven zijn mede tot stand gekomen dankzij de inzet van tientallen enthousiaste vrijwilligers van Wandelnet en Nivon. Publicaties in 2016 Streekpad Titel LAW 3 LAW 7-1 LAW 7-2 LAW 9-2 LAW 14 4 Uitgever Marskramerpad Wandelnet Pelgrimspad deel 1 Wandelnet Pelgrimspad deel 2 Wandelnet Pieterpad deel 2 Nivon Groot-Frieslandpad Wandelnet Gedeputeerde Michiel Schrier (Friesland) plaatst markering Groot-Frieslandpad Werkgroep Groot-Frieslandpad

Vligers Onz f an r . f oor padc - dag w e dag v t f legaorganis t gebied van belangenbehartiging is in 2016 inge erking in de pr dt nu ge aalf e aanpak k egionaal en gemeen au belangen v andelaars behartigen. Het e gebreid met een beleidsvrijwilliger v gangers. 5 Foto: Erik van der Scheer

Promotie, voorlichting & kennis De populariteit van het wandelen neemt toe. Niet zozeer omdat we massaal meer gaan wandelen, maar omdat het hipper is en mensen er meer voor uitkomen. Wandelen is daarmee van onbewuste actie steeds vaker een bewuste activiteit geworden. En dat is fi jn want vanuit diverse onderzoeken blijkt: van wandelen worden we gezond en gelukkig! Nu wandelen steeds vaker als bewust wordt gekozen en ook preventief wordt ingezet, is het belang van goede informatie en communicatie steeds evidenter. Digitale kanalen Onze nieuwsbrief Lopende Zaken is in 2016 vier keer verstuurd naar gemiddeld 23.500 wandelliefhebbers. In deze nieuwsbrief is veel aandacht voor nieuwe routes, wandeltips en leuke acties. Twitter en Facebook zijn voor Wandelnet belangrijke digitale kanalen om wandelaars op de hoogte te houden van alle activiteiten. Eind 2016 telden we ruim 4200 volgers op Twitter en ruim 4400 fans op Facebook, een toename van resp. 24% en 42%. 6 Fiets en Wandelbeurs Jaarlijks neemt Wandelnet deel aan de Fiets en Wandelbeurs, die in 2016 voor de eerste keer plaatsvond in de Jaarbeurs Utrecht. Tijdens deze editie verzorgde directeur Joep Naber een lezing over de nog te ontwikkelen route de Romeinse Limes (verwacht in 2018). Verder was Wandelnet vertegenwoordigt op het Pelgrimspaviljoen en bij ‘Wandelaars informeren wandelaars’. De beurs trok een recordaantal van 23.762 bezoekers. Media Het onderwerp ‘onbewaakte spoorwegovergangen’ kwam in 2016 regelmatig voorbij in kranten, op sites en televisie. Collega Ankie van Dijk werd over het belang van (onbewaakte) overwegen voor wandelaars en fi etsers in december geïnterviewd door RTL Nieuws. Maar ook de spoorwegovergang in Heemstede was volop in de publiciteit: bijna 80 artikelen verschenen er over het mogelijk verdwijnen van deze, recreatief gezien, belangrijke overweg.

De Lange-Afstand-Wandelpaden en NSwandelingen konden eveneens rekenen op veel belangstelling in de media. Vooral het nieuwe Groot-Frieslandpad dat twee weken na de opening al werd genomineerd voor ‘Wandelroute van het Jaar 2017’. delaars ervaringen delen en kunnen we de kwaliteit van het netwerk beter monitoren. Samen met KWBN organiseerden we een relatiedag bij de Nijmeegse Vierdaagse. Op deze dag presenteerden we aan relaties en pers de Nationale Wandelmonitor 2016 waarin actuele kerncijfers staan over wandelen in Nederland (lees verder op pag. 14). Naar aanleiding van de presentatie verschenen er vele artikelen in de verschillende kranten, (wandel)tijdschriften en op (wandel)sites. Samenwerking Wandelnet heeft in 2016 met verschillende partijen samengewerkt. Bij zorgverzekeraar De Friesland namen we deel aan het Groen & Fit Collectief. In het kader van donateurswerving werkten we samen met Wandelkrant te voet, Wandelmagazine Op Lemen Voeten en de Fiets en Wandelbeurs. De acties met Spoor (tijdschrift NS) kregen een vervolg. Nieuwe samenwerking waren er o.a. met Innatoss Laboratories, waarbij Wandelnet de mediacampagne gericht op het opsporen van de ziekte van Lyme ondersteunde en met VVV Terschelling, waarbij we gezamenlijk een Kennis & onderzoek Er is veel aandacht voor wandelen. Steeds vaker is er relevante onderzoeksinformatie over het effect van wandelen beschikbaar. Niet verwonderlijk want het effect is groot. Relatiedag Nijmeegse Vierdaagse wandelarrangement voor het Streekpad WaddenWandelen samenstelden. Verder vonden we in Stichting Vrienden op de Fiets een partner voor de nieuwe route en gids van het Zuiderzeepad (verschijnt in 2017). Wandelportal Het gebruik van de website groeit gestaag. Met jaarlijks ruim 1,2 miljoen bezoekers en meer dan 70.000 geregistreerde gebruikers is er een steeds grotere groep wandelaars die ons weet te vinden. Stap voor stap proberen we de website gebruiksvriendelijker te maken. Zo is het nu mogelijk om routes van externen op te nemen in de routezoeker en uitgebreide routebeschrijvingen met kaart (van de heen- of terugweg) als PDF toe te voegen aan de routepagina’s. Aan het eind van 2016 is de mogelijkheid voor het achterlaten van een review beschikbaar gesteld aan de gebruikers. Op deze wijze kunnen wan“Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.” Wandelnet doet uitgebreid onderzoek naar wandelend Nederland. Dit jaar konden we aan de slag met de resultaten van het onderzoek dat in 2015 was uitgezet via het ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO). Veel informatie uit de weekmetingen en jaarmeting is gebruikt voor het actualiseren van de kerncijfers en de publicatie van de nieuwe Nationale Wandelmonitor. Ook is er vanuit onze contacten met hogescholen een onderzoek uitgezet naar ‘de ideale wandelapp’. De resultaten van dit onderzoek komen in 2017 beschikbaar. De informatie vanuit onze onderzoeken gebruiken we om wandelen op de agenda te zetten, onze producten en diensten te verbeteren, onze adviezen te onderbouwen en kennis te delen met belanghebbenden. 7

Belangenbehartiging Voor belangenbehartiging stond 2016 al in het teken van de Tweede Kamerverkiezingen. We scanden verkiezingsprogramma’s op het thema ‘lopen’ en zijn met verschillende partners lobbycoalities aangegaan op de thema’s mobiliteit, buitensporten en natuurbeleving. Vooruit lopen In 2016 is gestart met het verbreden van de belangenbehartiging. Met de brede insteek ‘lopen’ worden zowel de belangen van wandelaars (recreatief) als voetgangers (utilitair) behartigd. Door het aantrekken van beleidsvrijwilligers en een samenwerking met de Fietsersbond op het thema ‘actieve mobiliteit’ lopen we vooruit op onze verdere ambitie op dit terrein. Omgevingswet In de nieuwe Omgevingswet hebben we ons sterk gemaakt voor een uitbreiding van de definitie van ‘infrastructuur’ met ‘wegen en vaarwegen, waaronder routenetwerken voor wandelen (…)’. De Tweede Kamer vindt het daarnaast belangrijk dat ook in de regelgeving bestaande routenetwerken in stand worden gehouden (motie Ronnes cs). Dit is het uitgangspunt in onze lobby voor de nieuwe Omgevingsvisies die voortvloeien uit de Omgevingswet. In 2016 brachten we onze expertise hierover onder andere in bij de provincies Limburg, Gelderland, Noord-Brabant, Friesland en Flevoland en bij diverse gemeenten. Staatssecretaris Sharon Dijksma ondertekent afsprakenkader Zonder barrières In 2016 verstevigde Wandelnet het dossier ‘barrières door weg en spoor’ met het aantrekken van extra menskracht. En dat was nodig, want de samenwerking met Rijkswaterstaat kreeg dit jaar vorm door structureel overleg. Zo konden we lokaal onze belangen beter behartigen, zoals bij de N35 (Sallandse Heuvelrug), N18 (Achterhoek), A2 (Limburg) en de N65 (Noord-Brabant). De samenwerking met ProRail kreeg een impuls door het vastleggen van nieuwe afspraken met staatssecretaris Dijksma en ProRail, samen met onze partners ANWB, NOC*NSF, Fietsersbond en Fietsplatform. Dit afsprakenkader gaat over het recreatief belang van spoorwegovergangen. Bijzonder moment in 2016 was het heropenen van de spoorwegovergang in Heemstede waar jaren werk door vrijwilligers aan vooraf is gegaan. 8 Foto: Tineke Dijkstra Foto: Xxxxxx

9 Foto: Luuk Gijselhart

Wandelnet, Rijk en provincies Samenwerking Wandelnet en het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) Om te kunnen wandelen in Nederland is een aantrekkelijke en veilige infrastructuur van belang. Juist bij het ministerie van IenM komen veel aspecten samen die hiervoor zorgen: infrastructuur en barrièrewerking in mobiliteitsbeleid, Ruimtelijke Ordening en kwaliteit van de fysieke leefomgeving in de nieuwe Omgevingswet. In 2016 gaf Wandelnet uitvoering aan een programma dat bestaat uit vier componenten: • structurele advisering bij ruimtelijke en infrastructurele plannen (Omgevingswet, barrièrewerking, Jaar van de Ruimte); • vergaren en verwerken van wandelkennis, zoals onderzoek naar gevolgen van infrastructurele ingrepen op wandelinfrastructuur; • het opstellen van een integraal toekomstplan wandelinfrastructuur; • een actuele en complete routedatabank 'wandelen' in relatie tot het opzetten van een signaleringssysteem. Deze vier componenten zijn uitgevoerd. Samenwerking Wandelnet en de 12 provincies Wandelnet gaf in 2016 uitvoering aan een programma gebaseerd op de uitvraag van de interprovinciale werkgroep recreatie. Dit activiteitenprogramma biedt Wandelnet aan voor de termijn van twee jaar (2016 en 2017). Wij dragen zorg voor het beheer van de Lange-AfstandWandelpaden in de afzonderlijke provincies: vanuit een provinciale verantwoordelijkheid, met een interprovinciale blik, met het oog op wandelplezier en ter versterking van de vrijetijdseconomie. Daarbij zetten we middelen in zoals de routedatabank, de site wandelnet.nl, Meldpunt Wandelen, alsmede de vrijwilligers van Wandelnet. Uitvoering van het activiteitenprogramma provincies* in 2016 1. Zorg dragen dat het onderhoud van de routes continu belegd is in alle provincies vanuit een provinciale verantwoordelijkheid. 2. Regie afspraken beheer en onderhoud van de bewegwijzering d.m.v. een protocol; handhaving van het landelijke kwaliteitsprotocol. 3. Digitaal landelijk meldsysteem, dat communiceert met regionale systemen t.a.v. bewegwijzering; snel en adequaat afhandelen van meldingen van gebruikers. 4. Afspraken maken over synchronisatie in de aansluiting van bewegwijzering tussen LAW’s en overige wandelroutes bij reconstructies. 5. Het verzamelen van informatie over de bijdrage van wandelroutes aan de (regionale en lokale) economie (in € en fte) en gezondheid; hierover rapporteren. 6. Belangenbehartiging voor routes en routerecreatie. 7. Zorgen dat er bij werkzaamheden doorsnijding van de wandelroutes in beeld gebracht wordt zodat passende acties kunnen worden ondernomen. 8. Nationaal en internationaal vermarkten van langeafstandsroutes met als verleiders de iconische/thematische wandelroutes. 10 * Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg status uitgevoerd uitgevoerd uitgevoerd uitgevoerd uitgevoerd uitgevoerd uitgevoerd uitgevoerd