Hart voor wandelen Voor het bestuur van Wandelnet stond 2017 in het teken van een heroriëntatie op de koers. Begin van het jaar werd immers duidelijk dat de voorgenomen fusie met de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) niet doorging. Met dat gegeven stelden we nieuwe strategische uitgangspunten vast voor de komende jaren. Maar voor de schermen gebeurde ook van alles: het Groot-Frieslandpad werd gekozen tot ‘Wandelroute van het Jaar’, we beschreven voor ProRail het recreatieve belang van 127 onbewaakte overwegen en dankzij de knooppuntenplanner ‘Wandelen123’ worden steeds meer wandelnetwerken ontsloten. Dit jaarverslag geeft een beeld van onze activiteiten in het belang van de wandelaar. De focus van Wandelnet ligt op de kerntaken ‘routes’ en ‘belangenbehartiging’. We zien sterk toenemende aandacht voor lopen in de meest brede zin van het woord in de politiek en samenleving, en anticiperen daarop door ons werkveld vanuit belangenbehartiging nadrukkelijk te verbreden van wandelen naar lopen. 2 Foto: Jonathan Andrew