24

Blokken bocht in de Martin Bakker (40), reserve vrachtwagenchauffeur Dat is het voordeel van de eigen waterschapsvrachtwagen. Doorgroeiblokken, betonnen stenen waar het gras doorheen groeit, leg je makkelijk zelf op z’n plaats. Zeker met de nieuwe blokkentang. “De vaste chauffeur is op vakantie, daarom rij ik er deze weken op. Gisteren waren we nog takken van de storm aan het opruimen, vandaag leggen we blokken hier in de Louisepolder bij Nisse. Machines en vrachtwagens worden steeds breder, dus we leggen ze steeds meer, vooral in bochten. Zo hebben we minder bermschade en dus minder kosten voor onderhoud.” Martin is blij met de nieuwe blokkentang. “Voorheen deden we het met de grijper, maar dan kun je niet goed zien waar je ze neerlegt, nu gaat dat perfect. Het is mesgroefverbinding, die passen mooi strak in elkaar.” Ze liggen nog net iets boven het asfalt. “Dat doen we bewust, dat zakt nog.” In een mum van tijd ligt de bocht vol blokken. Snel gedaan! “Nou, niet zo snel gelost als een vrachtje suikerbieten.” Martin rijdt in deze periode in z’n vrije tijd ook als chauffeur op de ‘pee-auto’. “Wat er leuker is? Beide! Juist de afwisseling in het werk vind ik prachtig.” door Linda van Dijke

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication