8

Rob van ‘t Oor: ‘Ondernemen is topsport’ en klopte de toenmalige ‘nieuwe’ winkelketen Aktiesport aan de deur. “Ik was toe aan een nieuwe stap en bij Aktiesport kon ik aan de slag om filialen op te starten en uit te bouwen tot een succes. Dat ging als een trein maar het ondernemersstemmetje in mij wilde meer. Ik kende inmiddels de Rotterdamse binnenstad op mijn duimpje, kende de omzetten en zag waar de kansen lagen. Uiteindelijk ben ik panden gaan bezoeken en op 1 oktober 1998 ben ik op de Hoogstraat in Rotterdam deze winkel onder de naam Sport 2000 begonnen en stond echt op eigen benen.” Topsport Inmiddels is Van ‘t Oor met zijn team echt een begrip in Rotterdam en omstreken geworden. “De eerste 10 jaar was echt knokken maar uiteindelijk zijn we in 2007 echt naar een eigen identiteit toegegroeid die voornamelijk bestaat uit voetbal, sneakers en vrijetijdslifestyle. Het belangrijkste is dat we blijven vernieuwen en kijken naar de vraag uit de markt. Ondernemen is echt topsport. Er zijn veel parallellen met het voetbal. De teamgeest, het omgaan met de omstandigheden, knokken voor je plek. allemaal te vergelijken met aspecten die je leerde op die groene mat. Foto: Mischa Keemink Vlaardingen - Zijn eerste voetbalmeters maakte Rob van ’t Oor bij het Vlaardingse DVO’32. Na alle hoogste jeugdelftallen aan de Marathonweg te hebben doorlopen was het ‘grote buurman’ SVV die de talenten van de toenmalige middenvelder op waarde inschatte. Bij de rood-groene formatie beleefde de geboren Vlaardinger in het jong-elftal als contractspeler een geweldige periode waarbij hij op de maandagavonden o.a. de degens kruiste met aankomende voetbalgrootheden als Van Basten en Bosman. Ondernemer Tot een absolute doorbraak als voetbalprof kwam het niet maar tijdens deze periode werd wel de basis gelegd om dit buiten het veld ruimschoots te compenseren. “Uiteindelijk kwam ik net te kort om echt door te breken bij het eerste, daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Bovendien rondde ik in deze periode mijn opleiding horeca vakschool af en besloot ik naast de trainingen van SVV, bij Mart van Dam te gaan werken.” Ik was van kleins af aan al helemaal gek van sportkleding en alles wat daarbij kwam kijken en hij opende net zijn tweede filiaal op de Hoogstraat in het centrum van Vlaardingen. Dat was op dat moment echt de sportwinkel van de regio. Daar leerde heel de Vlaardingse sportwereld kennen en wat verkopen inhield. Ik leerde wat wel en niet aansloeg en mocht ‘s avonds mee op inkoop bij de grote merken. In deze periode leerde ik echt mijn ‘ondernemersdrang’ kennen. Uiteindelijk heb ik daar met heel veel plezier gewerkt en uiteraard het vak tot in de puntjes geleerd. Een fantastische leerschool,” blikt hij terug. Op eigen benen Na acht jaar volgde de logische stap omhoog Champions league Wie de winkel anno nu bezoekt wordt elke drie maanden getrakteerd op een totaal nieuwe look met bijbehorende nieuwe Nike en adidas collecties. Merken als Banlieue, Ceasarss en Black Bananas zijn maar een greep uit het uitgebreide assortiment. “Inmiddels spelen we echt in de Champions League. We hebben contacten met alle grote merken en worden als Soccercenter echt gezien als een van de grootste spelers van Nederland. Dat geeft mij als ondernemer en als mens natuurlijk echt enorm veel voldoening. Soms moet ik me wel eens in de arm knijpen. Bijvoorbeeld tijdens het WK in Brazilië werd ik samen met alle ‘grote leveranciers’ als een van de weinigen uitgenodigd om de wedstrijd van Nederland tegen Spanje bij te wonen. Zag ik daar, op de eerste rij, samen met o.a. de directeur van Nike, Van Persie een van de mooiste doelpunten uit de geschiedenis van het Nederlandse voetbal maken. Op dat soort momenten moet ik wel eens terugdenken aan de Hoogstraat in Vlaardingen….daar waar het allemaal begon.“

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication