57

het opbouwen van een club in zijn geheel, niet alleen één elftal. Alles begint bij een goede organisatie en mensen. We leggen de lat hoog. Kwaliteit boven kwantiteit. Het moeten mensen zijn die echt passen bij de ontwikkeling die wij voor ogen hebben. Mensen die zichzelf en de club verder kunnen ontwikkelen. Het is super om te zien hoe iedereen binnen de selectie, staf, kantoororganisatie en bestuur mee beweegt. Deze dynamiek en uitstraling binnen een organisatie zijn essentieel.’’ Eén Excelsiorfamilie ,,We bouwen echt samen en ik heb respect voor iedereen die daarbij betrokken is: personeel, vrijwilligers, supporters, sponsors. Van de club, onze foundation, de businessclub, de jeugdafdeling, de sportclub, de vrouwen, de supportersvereniging. We doen het met elkaar, willen echt het gevoel van één Excelsiorfamilie uitstralen. Intern, maar zeker ook naar buiten toe. Die positieve instelling willen we meenemen richting de toekomst.’’ DAAN BOVENBERG: ‘EXCELSIOR TOEKOMSTBESTENDIG MAKEN IS VOOR ONS HET ALLERBELANGRIJKSTE’ Excelsior Rotterdam sloeg aan het begin van dit seizoen een nieuwe weg in. Sportief moest het na een aantal magere jaren beter, maar ook het algehele beeld van de club moest worden vernieuwd. De club kreeg een nieuw logo, een frisse huisstijl en met algemeen directeur Daan Bovenberg en technisch directeur Nick Kersten een nieuwe directie. De frisse wind betaalde zich uit, de Kralingers zijn nog volop in de race voor directe promotie en de belangstelling voor de club neemt toe. Enthousiasme ,,Wij willen weer een Excelsior creëren waarop iedereen trots is en waarbij men graag wil horen’’, zei algemeen directeur Daan Bovenberg aan het begin van dit seizoen. Een klein jaar verder kan de oud-speler van de Kralingers tevreden zijn. Met aantrekkelijk voetbal en veel doelpunten stal Excelsior de harten van veel voetballiefhebbers. Met topscorer Thijs Dallinga als boegbeeld heeft Excelsior nog steeds uitzicht op directe promotie. Als dat niet lukt, gaat de club in elk geval de play-offs in. Het enthousiasme van de spelers op het veld is bovendien overgeslagen naar de tribunes van het Van Donge & De Roo Stadion. Die lopen weer vol en een avondje Excelsior staat garant voor een leuke pot voetbal en veel gezelligheid. ,, Men heeft behoefte aan een positief Excelsiorgevoel en dat is weer helemaal terug’’, stelt Bovenberg tevreden vast. ,,Je merkt aan iedereen die je spreekt dat mensen weer met plezier naar ons stadion komen.’’ Duidelijk gezicht ,,Wij profileren ons sinds het begin van dit seizoen ook met een duidelijk gezicht. Voorheen hadden onze entiteiten allemaal een eigen logo en uitstraling. Dat hebben we aangepakt, waardoor we nu als één club naar buiten treden. We zijn één Excelsiorfamilie en dat moeten we te allen tijde uitstralen.’’ ‘Samen bouwen aan de toekomst’ is de 57 slogan waarmee Excelsior de vernieuwing inzette. Dat bouwen gebeurt met respect voor het verleden en op basis van de sterke punten waar Excelsior om bekend staat. Op basis daarvan werden een missie, een visie en kernwaarden vastgesteld. ,,Ik geloof in Bij het bouwen kijkt Excelsior natuurlijk naar de lange termijn, maar doet dat zonder de korte termijn uit het oog te verliezen. Op sportief gebied wil Excelsior terug naar de Eredivisie. Dat zou zomaar dit jaar kunnen gebeuren, direct of via de play-offs. Als speler promoveerde Daan Bovenberg zelf in 2010 via de play-offs naar de Eredivisie na de spectaculaire wedstrijd op 16 mei tegen Sparta. ,,Het zou natuurlijk prachtig zijn, als we dit jaar al zouden promoveren, maar als dat niet lukt, is er geen paniek. We bestaan op 23 juli 120 jaar en het belangrijkste is dat we hierna nog minimaal 120 jaar door kunnen. Excelsior toekomstbestendig maken, dat is voor ons het allerbelangrijkste.’’

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication