20

Huisartsenverwijsbureau Tipp Sinds 2012 zet huisartsenverwijsbureau Tipp zich in voor persoonlijke patiëntbegeleiding van verwijzing naar vervolgzorg. Tipp bemiddelt patiënten tussen verwijzers en zorgaanbieders van verwijzing tot het inplannen van de afspraak. Kernbegrippen bij de uitvoering van dit proces zijn klantvriendelijkheid (inlevingsvermogen, flexibiliteit), integriteit, betrokkenheid (kwaliteit bewaken en handhaven), service gerichtheid en deskundigheid. Aan de kant van de verwijzers is het de bedoeling dat een verwijzing naar het verwijsbureau geen verstoring oplevert op het gebied van bestaande werkprocessen, uitsluitend verbetering. Cijfers Ondanks COVID in 2020 en 2021 is het aantal verwijzingen via Tipp gegroeid. In 2020 verwerkte Tipp 43.320 verwijzingen, in 2021 waren dat 54.059 verwijzingen, een groei van 24,8%. Het grootste deel hiervan zijn verwijzingen naar de tweede lijn (28.611 in 2020 en 33.069 in 2021). Binnen de GGZ is het aantal verwijzingen gegroeid van 6063 verwijzingen in 2020 naar 7546 verwijzingen in 2021. De Stadspoli laat een groei zien van 7984 verwijzingen in 2021 naar 12.921 verwijzingen in 2022. Andere kerntaak In 2021 heeft Tipp zeer kritisch gekeken naar de werkprocessen en zich daarbij afgevraagd of ze toegevoegde waarde leveren in hun handelen. Het resultaat is een andere kerntaak, namelijk planbureau en secretariaat van Stadspoli en MensGGZ. In plaats van contact opnemen met alle patiënten die zijn doorverwezen, is er nu alleen nog persoonlijk contact met patiënten die daar nadrukkelijk behoefte aan hebben. De toegevoegde waarde van Tipp om patiënten te helpen bij hun keuze blijft bestaan. Deze optie kan de huisarts aangeven in het Tipp-portaal. Door deze aanpassing in het werkproces kan Tipp de groei van het aantal verwijzingen verwerken zonder extra personeel aan te hoeven nemen. Tipp en de GGZ In januari 2021 is MensGGZ gestart, een samenwerking tussen ZIO en Mondriaan. Tipp is planbureau/ secretariaat voor deze nieuwe aanbieder, dit houdt in dat Tipp de eerste en tweede afspraak inplant voor de behandelteams. Om de snelle groei van deze organisatie aan te kunnen en daarnaast te kunnen blijven plannen is Tipp zoekende geweest naar een gebruikersvriendelijk planprogramma dat precies aansluit op de behoefte van de klant. Dit is eind 2021 in eigen beheer ontwikkeld en hiermee is per 2022 gestart. Voor wat betreft de reguliere zorgaanbieders is Tipp ook meer direct gaan verwijzen, conform het voorbeeld bij de tweede lijn. Tipp en de Tweede lijn Tipp heeft kritisch naar het werkproces gekeken en de toegevoegde waarde. Conclusie was dat huisartsen en patiënten vaak in samenspraak keuzes maken. In dat geval is contact met Tipp helemaal niet meer nodig, en dus overbodig en zorgde het voor vertraging. Het grootste deel van de 33.069 verwijzingen naar de tweede lijn gaan sinds midden 2021 dan ook direct door naar de gekozen zorgaanbieder, zonder tussenkomst van Tipp. Patiënten hoeven geen contact meer op te nemen met Tipp, de verwijzing gaat vanuit de spreekkamer direct naar de gekozen zorgaanbieder. Tipp zorgt enkel nog voor de digitale route en de administratieve afhandeling (patiënten krijgen een mail met info hoe nu verder). 20

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication