Bestuursadviescommissies (BAC’s) BAC Kwaliteit De BAC Kwaliteit (zie bijlage Ia) adviseert het RHZ bestuur over onderwerpen die met kwaliteit van huisartsenzorg in de regio te maken hebben. Door de COVID-19 pandemie hebben de vergaderingen van de BAC Kwaliteit digitaal plaatsgevonden. In 2021 zijn vier vergaderingen geweest. Onderstaande onderwerpen zijn in 2021 aan de orde geweest: • • Impact van de COVID-19 pandemie op de huisartsenzorg; Planvorming voor vaccinatie COVID-19 voor patiënten, huisartsen en personeel; • Scenario’s rondom een potentieel code zwart; • Het bevorderen van de werkgeversrol van de huisarts inzake het persoonlijk ontwikkelplan POH; Spiegelinformatie POH-GGZ; • • • • • Planvorming voor uitrol intervisiemethodiek PlusPraktijk (S3regioprestatie); Beleidsvoorstel deskundigheidsbevordering ouderenzorg; Edifactberichtgeving transmurale apotheek; Relatie RHZ-ZIO & besluitvormingsproces; • Ontwikkelingen binnen de GGZ & Centrale Voordeur Mens GGZ; • Krapte op de arbeidsmarkt; • • Solidariteit gevestigd huisartsen & waarnemers; Samenwerking Stichting HaZo24 en NPA. Kwaliteit is een breed begrip. Vaste onderwerpen tijdens de BAC vergaderingen zijn deskundigheidsbevordering huisartsen-POH-doktersassistenten, HaZo24, veiligheid en continuïteit. De BAC Kwaliteit ontwikkelt stukken die ter advies voorgelegd worden aan het bestuur RHZ, Bestuurs-groep voorzitters en de Algemene Ledenvergadering. BAC ICT De opdracht van de BAC ICT (bijlage Ic) is het bestuur te adviseren ten aanzien van automatiseringsvraagstukken die gerelateerd zijn aan het realiseren van goede huisartsenzorg. De BAC ICT monitorde de voortgang van het LSP (Landelijk Schakelpunt) en de Whitebox op de HAP. Ook is een evaluatie gedaan middels een vragenlijst over het LSP en de Whitebox. De meeste huisartsen maken gebruik van het LSP (77%). De ervaringen met het LSP zijn goed. Er zijn acht RHZ-praktijken die gebruik maken van de Whitebox. Ook de Whitebox-gebruikers zijn tevreden over het gebruik. De BAC ICT heeft mede ten gevolge van de COVID-19 crisis de RHZ geadviseerd over zorg op afstand. In 2021 is door de COVID-19 crisis meer gebruik gemaakt van e-consulten, telefonische consulten en beeldbellen. In 2019 is het landelijke versnellingsprogramma OPEN gestart van InEen, de LHV en NHG, om huisartsen te helpen bij het veilig online delen van medische gegevens met hun patiënt. De BAC ICT heeft geadviseerd over het OPEN programma. In juni 2020 zijn alle huisartsenpraktijken gestart met module 1 van OPEN: het volgen van de e-learning en het in gebruik nemen van een portaal. In september 2021 was 97% van de praktijken in de regio op een portaal aangesloten. In 2021 is module 2 van het OPEN programma uitgevoerd. Het gaat hierbij om het stimuleren van het gebruik van online inzage. De BAC ICT zal dit nauw blijven volgen. BAC Samenwerking De opdracht van de BAC Samenwerking (bijlage Ib) is het RHZ bestuur te adviseren over de samenwerking en communicatie tussen de huisartsen van de Vereniging RHZ Heuvelland onderling en de zorgpartners in de regio. Ook in 2021 fungeerde de BAC Samenwerking als adviesgroep voor COVID-19 58
59 Online Touch Home