20

Tipp In april 2022 bereikte huisartsenverwijsbureau Tipp haar 10-jarig bestaan! Al 10 jaar zet Tipp zich in voor persoonlijke patiëntenbegeleiding van verwijzing naar vervolgzorg. De manier hoe Tipp dat nu doet is aanzienlijk verandert ten opzichte van de beginjaren. In 2012 zaten de zorgbemiddelaars nog gezamenlijk te wachten op die ene ‘fax’, in 2022 heeft Tipp 61.082 verwijzingen verwerkt. Faxen worden niet meer gebruikt, alles gaat nu via het digitale Tipp-portaal, volledig in eigen beheer, veelal maatwerk voor elke verwijsstroom. Tipp heeft ten opzichte van 2021 weer een groei van 13% bereikt. TIPP EN AL HAAR ACTIVITEITEN In 2012 begon Tipp als huisartsenverwijsbureau, het doel was om de huisarts te ontlasten en de patiënt te helpen en begeleiden in zijn of haar keuzeproces. Ook zorgde Tipp ervoor dat de data, zoals naam, adresgegevens en de verwijsreden goed aangeleverd werden bij een zorgaanbieder. Zo speelde Tipp een belangrijke rol bij iedereen die onderdeel uitmaakte van het verwijsproces; verwijzer, patiënt en zorgaanbieder. Tipp groeide met als gevolg dat processen anders moesten worden ingeregeld. Tipp is verwijzingen direct gaan doorsturen van verwijzer naar zorgaanbieder en legt meer terug bij patiënt of zorgaanbieder. Alle veranderingen zijn altijd afgestemd met de Gebruikersraad. In de huidige samenstelling, met de huidige processen, kan Tipp nog steeds de gehele regio ondersteunen en begeleiden waar dat gewenst is. Eind 2022 is met ZIO een business analyse gemaakt; wat doet Tipp nu precies, welke processen kunnen efficiënter en hoe gaan we Tipp toekomstbestendig en financieel kostendekkend maken? CIJFERS In 2022 heeft Tipp 61.082 verwijzingen verwerkt. Het aandeel tweede lijn is hiervan 37.134 (61%) waarvan er 90% direct wordt doorgestuurd naar de gekozen zorgaanbieder. De Stadspoli laat een groei zien van 12.000 verwijzingen in 2021 naar 13.882 verwijzingen in 2022 (groei van 15.5%). Het totale aantal verwijzingen naar GGZ is 8824, dat is 14% van het totaal. Hiervan zijn 705 verwijzingen voor MensGGZ (8%), 700 voor POH Kind & Jeugd (8%) en 6838 (77,5%) voor tweede lijn-aanbieders. TIPP EN DE TWEEDE LIJN Het verwijzen naar de tweede lijn gebeurt nu grotendeels automatisch, zonder tussenkomst van Tipp. De huisarts kiest voor de zorgaanbieder; Tipp verstuurt de bevestiging naar de patiënt dat de verwijzing verzonden is en in deze bevestiging staat tevens het telefoonnummer van de gekozen poli, zodat de patiënt bij vragen zelf contact kan opnemen met de zorgaanbieder. Minder bemoeienis van Tipp zorgt hier voor een duidelijker en sneller proces. De mogelijkheid om samen, telefonisch met Tipp een zorgaanbieder te kiezen bestaat nog steeds, maar wordt nog maar weinig gebruikt. Tipp blijft ook ondersteuning bieden wanneer de patiënt wil afzien van een eerder gekozen zorgaanbieder, of bij een urgente verwijzing als de patiënt niet binnen één week contact heeft met de zorgaanbieder. TIPP EN DE GGZ De GGZ is een complex onderdeel van het zorglandschap van Tipp. Er bestaan veel kleine, vrij onbekende aanbieders die hele goede hulp kunnen bieden, vaak ook nog op korte termijn. Tipp weet waar al die aanbieders zitten en of deze aansluiten op de zorgvraag van de patiënt. 20

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication