Ondernemingsraad Op 1 maart 2023 is de eerste ondernemingsraad (OR) van ZIO van start gegaan. De OR ZIO is voor drie jaar aangesteld en bestaat uit vijf leden (zie bijlage IV). Bij de opzet en uitvoer van de taken wordt de OR ondersteund en begeleid door een externe organisatie (OAVM). Voor de OR was 2023 een jaar waarbij enerzijds het opzetten van de OR en de verbinding met ZIO medewerkers centraal stond en anderzijds verschillende ZIO brede thema’s en adviesaanvragen werden behandeld. In 2023 zijn verschillende activiteiten uitgevoerd, waaronder het vaststellen van een missie en visie, het opstellen van een werkplan 2023-2025, een kennismakingsronde langs werkoverleggen met ZIO collega’s, communicatie via nieuwsbrieven en het opzetten van overlegstructuren met o.a. het ZIObestuur, P&O en de vertrouwenspersonen. Een reglement van de OR en een convenant tussen de OR en het ZIO bestuur werden ook opgesteld. Daarnaast verdiepten de OR leden zich in het personeelsbeleid van ZIO en volgden trainingen gericht op de nieuwe rol in de OR en duurzaamheid. In 2023 werden vijf adviesaanvragen behandeld door de OR, waaronder aanvragen over de aanstelling van (interim) bestuurders, het samenvoegen van TIPP met de stadspoli en de herbenoeming van een lid van de Raad van Toezicht. Tijdens alle aanvragen heeft de OR beoogd het collectieve belang van de ZIO medewerkers centraal te stellen en daarmee de rol als vertegenwoordiger van alle ZIO medewerkers zo goed mogelijk uit te voeren. De vijf adviesaanvragen werden door de OR met een positief oordeel afgerond. Tot slot nam eind 2023 een collega afscheid van ZIO en de OR, en werd een nieuwe OR collega verworven. De OR is blij dat vanaf 1 januari 2024 een collega POH-GGZ de OR ZIO komt versterken. In 2024 staat het verkrijgen van inzicht in het welbevinden van de ZIO medewerkers en de vitaliteit centraal. Daarnaast blijft de verbinding met de achterban voor de OR een belangrijk thema, zodat zij te allen tijde namens de ZIO medewerkers een gedragen positie kan innemen binnen de organisatie en bij de behandeling van de advies- en instemmingsaanvragen die in 2024 bij de OR worden ingediend. 12