Scholing ZIO Kwaliteit en Scholing organiseert nascholingen voor aangesloten zorgverleners. Huisartsen Jaarlijks wordt door ZIO een ‘Informatieavond ketenzorg’ georganiseerd voor huisartsen, waarin onder meer de laatste stand van zaken en afspraken met verzekeraar aan bod komen. Tenminste één van de huisartsen van de praktijk dient hierbij aanwezig te zijn. Bij wijzigen van richtlijnen of herzieningen van de NHG-standaard een scholing georganiseerd met als doel de nieuwe standaard toe te lichten. Het volgen van deze scholing is een verplichting voor zowel huisarts als praktijkondersteuner Somatiek. Praktijkondersteuner Somatiek en GGZ In 2020 is gestart met een nieuw scholingskader voor vijf jaar (2020-2025) voor de praktijkondersteuner Somatiek en GGZ. De Praktijkondersteuner maakt een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) en bespreekt dit met de leidinggevende en/of huisarts. Vanuit dit POP wordt een scholingsplan gemaakt voor de betreffende zorgverlener. Hiermee wordt beoogd dat de zorgverlener de deskundigheidsbevordering op een meer persoonlijke wijze invulling kan geven binnen de kaders van de contractuele verplichting tot het volgen van scholing en kennisontwikkeling met betrekking tot de geleverde ketenzorg of GGZ zorg. ZIO heeft in samenspraak met de Vereniging RHZ een beleidsvisie vastgesteld, waarin wordt gesteld dat de praktijkondersteuner Somatiek generalistische zorg kan uitvoeren in een landschap van vergrijzing en multimorbiditeit. ZIO Kwaliteit en Scholing biedt jaarlijks een flexibel scholingsaanbod aan binnen een vast kader van uren op basis van de aanbevolen uren in de CAO Huisartsenzorg (20 uur op jaarbasis per praktijkmedewerker). Voor de praktijkondersteuner Somatiek, werkzaam binnen de ketenzorgprogramma’s van ZIO, betekent dit 100 uur scholing in vijf jaar. Voor de praktijkondersteuner GGZ in dienst bij ZIO is met goedkeuring van de Bestuurgroepvoorzitters RHZ het aantal scholingsuren uitgebreid naar 26 uur op jaarbasis. Voor de competenties van zowel de praktijkondersteuner Somatiek als – GGZ wordt uitgegaan van de CanMEDS (medisch handelen, communicatie, samenwerking, kennis en wetenschap, maatschappelijk handelen, organisatie, professionaliteit. ZIO Kwaliteit en Scholing heeft instellingsaccreditatie (IA) voor huisartsen (KNMG), praktijkondersteuners AGZ/Somatiek (NVvPO), praktijkondersteuners GGZ (LV-POHGGZ) en doktersassistenten (KABIZ-NVDA) In samenwerking met de kaderartsen en de programmamanagers ketenzorg worden de keten-gerelateerde scholingen ontwikkeld. Buiten de keten-gerelateerde scholingen, functioneren diverse werkgroepen (WDH, doktersassistenten) waarin scholingen worden ontwikkeld die niet ketengerelateerd zijn. 54