13

In gesprek met Carola Hartstra Opleidingsadviseur De afdel ing Opleidingen kende een roerig 2023: twee col lega’s, van De Meerstede en van ’t Kloosterhof, namen in oktober afscheid om dichterbi j huis te gaan werken. Het was een enorme opdracht om al le bordjes hoog te houden op drie locaties. Maar met hulp van de leercoaches en werkbegeleiders is het gelukt om zo goed mogel i jk voor al le groepen leerl ingen en stagiaires te zorgen. We hebben net zoveel opgeleid en ook de bi j- en naschol ingen hebben we goed kunnen voorbereiden zodat ze konden doorgaan. Bij- en omscholing voor zij-instromers “Het blijft een grote uitdaging om ons personeelsbestand op orde te houden en de kwaliteit van zorg te borgen. Veel nieuwe aanwinsten in de zorg komen binnen als zijinstromer zonder zorgervaring. Een mooie kans om alsnog te worden wat je altijd al wilde! Voor de zorg is het fijn om met nieuwe collega's samen te werken om de beste zorg aan onze bewoners te bieden. We doen dit door onze professionele kennis te gebruiken en door met een beetje creativiteit het werkplezier in de zorg over te brengen op onze bewoners, die dit zo verdienen. Wat mij betreft is zorgen nog altijd het mooiste vak! Meewerken aan inburgering & oplossen zorgtekort Een mooi succes is het NT2 project, waarbij we anderstaligen die in Nederland mogen blijven via een voortraject kennis laten maken met de ouderenzorg. Vanuit school worden zij extra ondersteund met het Nederlands. Klikt het met de leerling en de stage? Dan volgen er twee lange periodes van stage en krijgen de organisatie en de leerling vanaf het derde leerjaar de mogelijkheid om als BBL’er het niveau 3IG diploma te behalen. We hebben hier al enige succeservaringen mee opgedaan. Het is leuk om op deze wijze met scholen samen te werken aan een nieuwe vorm van inburgering en tegelijkertijd de tekorten binnen de zorg te helpen oplossen. Escaperoom In december zijn we begonnen met het thema Gedrag binnen de VVT: hoe kunnen wij onszelf als instrument inzetten bij de bewoner om zonder escalaties gedrag te kunnen beïnvloeden. We broedden op dit onderwerp met een escaperoom als inzet. In het voorjaar van 2024 gaan we starten, met de caravan als mobiele escaperoom, zodat iedere medewerker die met zorg en of begeleiding van onze bewoners te maken heeft, mee kan doen. Trots Het meest trots ben ik op samenwerken: met collegaorganisaties in de regio, met opleidingsinstituten en het contact met de hoofden zorg dat zorgvuldig is opgebouwd en met vertrouwen en respect wordt vormgegeven. Dat is toch wel het mooiste stukje van mijn werk: een kleine rol in iemands ontwikkeling te mogen spelen. Je moet het zelf doen, maar niemand kan het alleen, zorgen doen we samen, met elkaar en voor elkaar! Ook ben ik trots op het grote aantal mensen dat we opleiden: als middelgrote zorgorganisatie doen we dat erg goed. We hebben hier enorme stappen in gemaakt; dat kan natuurlijk nooit zonder de inzet van fijne werkbegeleiders en leercoaches! Vooruitblik op 2024 We zijn aan het kijken hoe we mensen zonder zorgdiploma of zorgervaring al voordat ze starten met de opleiding kunnen laten instromen in een “Zorgcentra-Meerlandenklasje”. Dat klasje zal bestaan uit mensen die alleen de basiszorg kunnen leveren gedurende de periode dat zij naar school gaan. Zo kunnen zij wennen aan de bewoners, collega’s en de afdeling. In juni 2024 gaan we hiervoor een pilot draaien. Deze mensen zullen gedurende de zomermaanden inzetbaar zijn en in september met de opleiding starten. Op het moment van schrijven van dit jaarverslag is een nieuwe collega praktijkopleider inmiddels gestart en een andere aangenomen, die in juni gaat starten. We hopen met elkaar nieuwe trends en ontwikkelingen binnen opleidingen vorm te geven en zo alle leerlingen nog beter van dienst te kunnen zijn, zodat zij in hun kracht komen en zich ontwikkelen tot een zorgparel. Want zorgmedewerkers blijven ons grootste kapitaal waar we zuinig op moeten blijven, daar zal ik mij hard voor blijven inzetten!” JAARVERSLAG 2023 ZORGCENTRA MEERLANDEN PAGINA 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication