ogen,’ en opnieuw ‘houris met grote donkere ogen, die lijken op parels die verborgen zijn in hun schelp.” … De term houris is afgeleid van bronnen uit de Avestaanse en Pehlavi-literatuur (houris dat zijn vrouwelijke metgezellen die trouwe gelovigen begeleiden in het Paradijs). Op dezelfde manier zijn de volgende begrippen afgeleid: Djinn voor genii (bovennatuurlijke wezens), en bihisht (Paradijs), wat in Avestaans ‘het betere land’ betekent. Wij hebben ook erg vergelijkbare verhalen in oud-Hindoeïstische geschriften, met daarin beschreven hemelse regionen met daarin jongens en meisjes die lijken op de houris en ghilman (huursoldaten) in de Koran.”(10) Openbaringen die heel gelegen komen? Aisha vroeg eens aan Mohammed hoe het was om een openbaring te ontvangen, en wat voor ervaring het was. En hij antwoordde: “Soms is het (ontvangen van een openbaring) als het luiden van een bel, en deze vorm van Inspiratie is het moeilijkste van allemaal, en deze toestand gaat voorbij nadat ik heb begrepen wat geïnspireerd is. Soms komt een Engel in de vorm van een mens en praat met mij, en dan begrijp ik wat hij zegt.”(11) Een andere keer verklaarde hij: “De openbaring put mij uit op twee manieren – Gabriel brengt het en draagt het aan mij over als een mens naar een ander mens, en dat maakt mij rusteloos. En het put mij uit net als het geluid van een bel, totdat het mijn hart binnengaat, en dit maakt mij niet rusteloos.”(12) Aisha merkte op: “Zodra een openbaring neerdaalde op Allah’s Boodschapper (moge vrede met hem zijn), zelfs tijdens koude dagen, dan ging zijn voorhoofd transpireren.”(13) En ook, zodra er inspiratie tot hem kwam, “voelde hij om die reden een beladen last, en daarom veranderde zijn gezicht van kleur,” en “dan liet hij zijn hoofd zakken, en ook de hoofden van zijn Metgezellen lieten hun hoofd zakken, en wanneer (deze toestand) over was, liet hij zijn hoofd weer omhoog komen.”(14) Een Moslim vertelde eens: “Ik wens dat ik Allah’s Apostel zou kunnen zien op het moment dat hij goddelijk geïnspireerd is.” Een ander stelde Mohammed vriendelijk een vraag. Mohammed “wachtte een tijdje, en toen daalde de Goddelijke Inspiratie op hem neer. … Het gezicht van de Profeet was rood, en hij bleef een tijdje zwaar ademen, en toen was hij ineens opgelucht.” Toen gaf hij een antwoord naar degene die de vraag stelde.(15) Enkele van de moeilijkheden die niet-Moslims hebben om Mohammed als een profeet te accepteren, komt vanwege de omstandigheden waarbij vele van zijn openbaringen zijn ontvangen. Zoals wij zullen zien, ontving hij tijdens zijn profetische carrière veelvuldig openbaringen die een direct antwoord gaven op critici, of die een oplossing boden in een betwiste zaak, of waarin hij zijn specifieke perspectief gaf op een serie van gebeurtenissen. Bij meer dan een paar gelegenheden leken deze openbaringen Allah’s ongerustheid aan te geven om zijn profeet zijn bijzondere hartenwensen te geven – zoals in het beruchte verhaal over Mohammeds vrouwen, Zaynab bint Jahsh. Zaynab was getrouwd met Mohammeds geadopteerde zoon Zayd bin Haritha – een verbintenis die geen van hen hadden gewild, volgens de traditionele Islamitische traditie, maar waarbij Mohammed met nadruk beweerde: het zou de gelijkheid van alle gelovigen laten zien, want Zaynab was van een notabele familie, terwijl Zayd alleen een bevrijde slaaf was. Mohammed ontving een goddelijke validering voor zijn aandringen: “Het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat zij een eigen keuze zouden hebben in die zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker duidelijk op het verkeerde pad” (Koran 33:36). 53
54 Online Touch Home