11

De tuin vaart wel bij de crisis. De economische recessie laat de tuincentra koud. De meeste bedrijven doen het goed. Als de vakantie wordt geschrapt, neemt de belangstelling voor de tuin toe. door Geert Nijland. Door de geboogde haag is de Klokkenberg te zien. Het tuinplanten-centrum van Jan van Dun in Ulvenhout ligt op een mooie plek net buiten het dorp. “Ik ben ooit met mijn vrouw op de Bieberglaan in Breda heel klein begonnen. We hadden allebei een vaste baan en deden dit erbij. Sinds die tijd zijn we alleen maar gegroeid", zegt hij. Van Dun heeft geen enkele last van de economische recessie. „Het gaat juist erg goed. De belangstelling voor tuinen, en de kennis erover, is bij particulieren tegenwoordig zó groot. Dat merken we echt. De mensen komen vaak met zeer specifieke wensen." Volgens Tuinbranche Nederland lagen de 'tuinuitgaven' in 2011, net als in 2010, op 4,1 miljard euro. De branche houdt zich in deze barre tijden goed staande. De stagnerende huizenmarkt blijkt geen grote invloed te hebben op het uitgave-patroon voor de tuin. In 2008 en 2009 werden er recordbedragen uitgegeven, maar het ging in beide gevallen lom 4,2 miljard euro. Een verwaarloosbaar verschil met de cijfers over 2010 en 2011. Woordvoerster Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland: “We verrichten regulier onderzoek onder consumenten. Onder meer naar de tuinbeleving. Daar geven de mensen al zeker tien tot vijftien jaar steevast een hoog cijfer voor.” Volgens Horstra zijn er wel veranderingen merkbaar zijn. „Het gemak is nu veel meer een onderwerp dan vroeger het geval was. Men vindt de tuin wel belangrijk, maar wil er doorgaans niet heel veel tijd aan besteden, Passief tuinieren, noemen we dat." Horstra weet dat _______________________________________________________________ 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication