17

‘Gevaarlijke verhalen’ zeggen de schrijvers. Maar het zijn wel voorbeelden die ons tot een reis verlokken en tot een radicalere expressie van het christendom. Breuk met het dualisme Maar willen we die Jezusbewegingen goed begrijpen dan dienen we tot de kern van wat ze geloven door te dringen. ‘Ze verwierpen alle onnodige ballast en theologische parafernalia en herleidden de boodschap tot zijn essentie.’ Dat is ook de kern van álle grote geestelijke bewegingen: een herontdekking van een ‘eenvoudige’ christologie.’ De belijdenis dat Jezus Heer is van de eerste christenen voert volgens de schrijvers terug op de Hebreeuwse belijdenis ‘Jaweh is Heer uit Deuteronomium 6:4. Het monotheïsme van het Oude Testament wordt in Jezus in het Nieuwe Testament doorgetrokken. In wezen gaat het om een scheiding tussen het seculiere, het wereldse en het heilige. ‘Het Messiaanse monotheïsme breekt met elk concept van een valse onderscheiding tussen het ‘heilige’ en het ‘seculiere’.’ De schrijvers zien het christendom vooral als een Messiaanse beweging die in alles Jezus in het ‘epicentrum´van de kerk plaatst. Een breuk met het dualisme! ‘Als de wereld en alles wat daarin is aan God toebehoort, kan er geen levenssfeer bestaan die niet open is voor de regering van God. Er kan geen gebied bestaan in onze levens en cultuur waarin God niet aanwezig is.’ Missiologie vóór ecclesiologie Johannes 1:1-18 beschrijft de incarnatie, de vleeswording, waarin Jezus mens in het vlees wordt. Hij kwam bij de mensen wonen, populair gezegd. De missionaire God neemt het initiatief om de schepping te herstellen. De schrijvers gebruiken hiervoor de term ‘missionaire-incarnationale impuls’. Op dit punt aangekomen stellen ze dat als dit Gods manier was (Zichzelf incarneren in Jezus) dat ook voor de kerk de manier moet zijn om de mensen te bereiken! ‘We dienen ons oprecht te identificeren met degenen die we proberen te bereiken.’ Volgens Hirsch en Altclass vraagt dat een zeer ingrijpende herschikking en herbezinning. Dit is de volgorde die ze voorstellen wil een Jezusbeweging in onze tijd een kans krijgen: Het startpunt in dit diagram is Jezus. Het begint met een bijbelse christologie. Maar dan: missiologie! Dit is een regelrechte trendbreuk! Tot dusver stond ecclesiologie, het bijbelse onderwijs over de kerk, in het gros van de kerken vooraan. De auteurs pleiten er voor dit om te keren en de hierboven aangeduide volgorde tot de basisgewoonte van elke kerk te maken! Apostolische omgeving In hoofdstuk vijf, de Apostolische omgeving, komen we een begrip tegen dat een tijdlang ‘onder de radar’ is gebleven: de vijfvoudige bediening uit Efeziërs 4. Altijd als de kerk de missie van God uitbreidde, was er apostolisch leiderschap in de een of andere vorm aanwezig. ‘De apostolische leider belichaamt en symboliseert en representeert de missie van de kerk naar de missionaire gemeenschap.’ De apostolische leider wordt in het boek van Hirsch en Altclass ‘de bewaker van het evangelie’ genoemd. Dat is nogal wat. Hoewel de schrijvers de nadruk leggen op de missie van de kerk beseffen ze dat dat niet kan zonder een goede organisatie van de plaatselijke gemeente. En dan als Ontdekken van vergeten manieren vraagt toewijding Hoewel ‘Forgotten Ways Handbook’ op het lijf is geschreven van (actie)groepen, waarschuwen de schrijvers in de inleiding dat er een ‘paradigmashift’ nodig is om de overgang naar een missionaire gemeente te maken. Er wordt een grote toewijding gevraagd om de ‘vergeten manieren’ van de apostolische bewegingen’ weer op de kaart te zetten. Om dat te kunnen doen zal de juiste omgeving moeten worden gecreëerd. Laat je niet ontmoedigen door ‘saaie’ terminologie. Put moed uit wat de schrijvers geloven: ‘Wanneer de kerk trouw is aan haar roeping en aan waar God mee bezig is, is zij veruit de meest potente kracht voor transformerende verandering die de wereld heeft gezien! Overigens is het boek betrekkelijk vrij van jargon, dus het kan door de meesten begrepen worden. Bovendien is er een uitgebreide verklarende woordenlijst aan het slot van dit boek toegevoegd. De hoofdstukken twee tot en met zeven worden besloten met een aantal vragen en opgaven. Bepaalt Bepaalt Christologie Missiologie Ecclesiologie 17 Boeken

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication