18

De Evone reguleert niet alleen de inademing maar ook de uitademing van patiënten. Betere beademing Ventinova in Eindhoven ontwikkelde de Evone, een beademingsapparaat dat niet alleen de inademing maar ook de uitademing van patiënten reguleert. Hierdoor worden de longen beter beademd, komt er meer zuurstof in het bloed en wordt er minder schade aan de longen toegebracht. Op die manier kunnen patiënten met COVID-19 op de IC eerder herstellen en neemt wellicht de kans op vroegtijdig overlijden af. Klinisch directeur van Ventinova, José van der Hoorn, stelt dat de nieuwe manier van beademen veel voordelen biedt. “Conventionele beademingsmachines richten zich alleen op de inademing. De lucht komt vervolgens automatisch weer naar buiten door druk van de ribbenkast en vanuit de onderbuik. Omdat dit geforceerd gebeurt, kan dit heel plots en snel zijn. Doordat wij ook de uitademing ondersteunen, gaat de ademhaling veel rustiger en geleidelijker. Dat is beter voor de gaswisseling in de longen en voor de longen zelf: het longweefsel raakt minder geïrriteerd en dat is belangrijk voor mensen die kampen met luchtwegaandoeningen of die ernstig ziek zijn, zoals IC-patiënten.” In maart 2020 werd duidelijk dat corona een groot probleem ging vormen voor ziekenhuizen. Innovatieve bedrijven die konden helpen de ziekte te bestrijden, kregen vanuit de EU voorrang. Zo ook Ventinova. “Wij hebben deze subsidie van het EU-programma Horizon 2020 aangevraagd om onze beademingstechniek van de OK – waar deze nu gebruikt wordt – naar de IC te brengen.” Tussen IC en OK bestaan twee belangrijke verschillen die het functioneren van de beademingsmachine beïnvloeden. “Op de OK staat er altijd iemand naast de patiënt en op de IC is dat niet zo. Daarnaast zijn mensen op de IC vaak wakker en willen ze zelf ademen. De machine moet daar nog mee leren omgaan”, vertelt Van der Hoorn. “We zijn nu bezig met het aantonen van beademingsvoordelen in IC-patiënten die slapen, dat is qua setting vergelijkbaar met de OK. Komend jaar verwachten we langzaam over te kunnen schakelen naar het beademen van patiënten die wakker worden.” of -4 tot -6 graden. Daar hebben we met een onderzoeksgroep naar gekeken. We overwegen onder meer de toepassing van droogijs en faseveranderende materialen.” Met name in ontwikkelingslanden kan het vervoer van vaccins lastig zijn, stelt Zaman. “Bij de distributie van het vaccin is de missing link het vervoer vanaf de laatste luchthaven. Ze kunnen de vaccins makkelijk op luchthavens over de hele wereld krijgen, vrachtvervoerders hebben daar alle mogelijkheden voor, maar daarna kan het lastig worden. Dat geldt voor West-Europa en dus zeker ook voor ontwikkelingslanden in Afrika, of afgelegen gebieden. Met de drone vullen we dat gat op.”  Met de drone wil Avy de distributie van vaccins vergemakkelijken. Vaccins per drone Om medicijnen zoals het coronavaccin snel te vervoeren, ontwikkelde het Amsterdamse bedrijf Avy een langeafstand-drone met de flexibiliteit van een drone en de efficiëntie van een vliegtuig. “Hij stijgt op als een helikopter met vier propellers. Maar deze klappen op een bepaalde hoogte in en dan vliegt hij verder als een drone. De Avy ziet er met zijn spanwijdte van drie meter ook heel anders uit dan mensen gewend zijn”, aldus Patrique Zaman, CEO en oprichter van Avy. Belangrijk is verder dat de drone automatisch gestuurd wordt. “Deze drone vliegt autonoom. Je voert een bestemming in en hij bestuurt zichzelf. De monitoring geschiedt op afstand.” Avy bestaat al een aantal jaren en ondersteunt onder meer hulpdiensten zoals de traumahelikopter. Door corona is de ontwikkeling van het bedrijf in een stroomversnelling gekomen, vertelt Zaman. “We willen onder meer vaccins gaan vervoeren. Daarom moeten we nu uitzoeken wat er nodig is voor het transport. Zo zijn vaccins niet altijd makkelijk te vervoeren in verband met de temperatuur-range. Sommige vaccins moeten bij -70 graden Celsius vervoerd worden, andere bij -16 graden 18 FMT | December 2020 EIC Accelerator stimuleert onderzoek en innovatie Horizon 2020 is het programma van de Europese Commissie (EC) om Europees onderzoek en innovatie te stimuleren. EIC Accelerator richt zich vooral op innovatieve scale-ups met internationale groeiambities, met het plan op te schalen en een nieuw product, proces of dienst naar de Europese markt te brengen. De EC deed een dringende oproep om voorstellen in te dienen, die de coronacrisis helpen te bestrijden. Innovatieve bedrijven in de gehele EU konden maximaal € 2,5 miljoen aan subsidie krijgen en optioneel equity aanvragen. Het totale budget voor deze oproep was € 314 miljoen. De Nederlandse winnaars ontvingen gezamenlijk € 30,4 miljoen aan financiële ondersteuning, waarvan € 18,26 miljoen aan subsidie en € 12,17 miljoen aan equity. Volgend jaar komt er weer een nieuwe oproep voor het Horizon-programma. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ondersteunt en adviseert bedrijven in het verkrijgen van deze financiering. Meer informatie: www.rvo.nl

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication