11

DE HUIDIGE MODELLENREEKS BEGINT BIJ DE 30. stuurstand en een grote kuip. Het ontwerp van Vripack bleek een schot in de roos. Al snel volgden grotere varianten. Toen Boersma besloot zich te gaan toeleggen op de bouw van de exclusieve Eagle zeiljachten, nam Erik van Veen in 2015 DaVinci Yachts over en verhuisde het bedrijf naar Heeg. Van Veen (1973), opgeleid tot recreatieondernemer, was destijds jachtmakelaar en werkte sinds 2009 nauw samen met Boersma. De huidige lijn bestaat uit de 30, 32, 35; de nieuwe 40 is in ontwikkeling. Deze modellen zijn in de plaats gekomen van eerdere ontwerpen. In 2016 verscheen de 35E, wat staat voor ‘evolutione’. Van Veen: “Het model kwam uit ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan en we hebben alle opgedane kennis en ervaring erin gestopt. De totstandkoming ging op een bijzondere manier: we hebben de 30 als basis genomen, uit elkaar gehaald en als mock-up gebruikt. Door te passen, te meten en erin te gaan zitten hebben we vastgesteld wat we erin wilden hebben, en hoe en waar. Zo hebben we een fysiek model van de 35 ontwikkeld. Daar is een plug en tenslotte een mal van gemaakt. De 35E is iets breder en binnen hoger dan z’n voorganger en biedt meer ruimte. Het is een succes geworden, inmiddels zijn we bij bouwnummer 18.” In 2017 kreeg de DaVinci 35E een Boot van het Jaar-nominatie. De 35E heeft een canbus-systeem van DE VOLLE WINTERSTALLING IN HEEG. JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 11 Mastervolt en Garmin aan boord. Via een groot scherm op het dashboard zijn vrijwel alle functies te bedienen, van bilgepomp tot dimbare led-verlichting. En dat kan ook met een afstandsbediening op de smartphone. Gemak dient hier op een verslavende manier de mens, VLAGGENSCHIP Inmiddels is Vripack druk doende een nieuw vlaggenschip te ontwikkelen, de 40, die de bestaande versie zal vervangen. ‘Grandeur’ is het woord dat bij dit schip past. Voorzien van een ruime kuip en stuurhuis met keuken, en een onderdekse accommodatie met een of twee hutten. Uitgevoerd in een hardtop- of cabrio-versie. Dit jaar moet de mal gereed zijn, waarna het eerste casco kan worden gebouwd. De nieuwe 40 zal dan ook niet eerder dan in 2022 worden geïntroduceerd. Van Veen: “Die eerste boot moet meteen goed zijn; we bouwen geen prototype.” De maten van de 40 zijn: 12,25 x 3,80 x 1,00 m. Motorisering: 2 x 260 pk (28 knopen) of 2 x 370 pk (33 knopen). Standaard worden de DaVinci jachten uitgerust met Volvo Penta motoren en hekdrives. Als eerste werf in Nederland leverde DaVinci silent shift op de staartstukken. Het gros van de schepen wordt uitgevoerd met dubbele voortstuwingsunits. Daarmee komen de jachten moeiteloos in plané.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication