16

DE BROADWATER VOOR EN NA DE REFIT; ZOEK DE VERSCHILLEN ... Foto DutchYachting ga’s zo’n schip bezoeken en beoordelen. Ze inventariseren alles en schrijven een specificatie. Ook moet er een gedegen calculatie komen, alsmede een planning. In geval van de Broadwater werd ook een externe naval architect ingeschakeld, voor de configuratie van het onderwaterschip. Het hele interieur van het schip, klassiek Engels in Chesterfield-stijl, werd verwijderd en vervangen door een totaal nieuwe aankleding. Bij de metamorfose werd ook alle apparatuur vernieuwd en kreeg de Broadwater een compleet nieuwe mastunit van carbon. Deze werd bij Rondal vervaardigd, naar Amsterdam vervoerd en daar ‘turn key’ geplaatst. werken teams aan de projecten. Deels is dat vast personeel aldaar, aangevuld met ingeleende zzp’ers, maar er worden ook wel specialisten vanuit Vollenhove ingezet. We hebben alle specialismen in huis, van lassers en metaalbewerkers, tot composietspecialisten, bouwwerktuigkundigen en timmerlieden.” Hij vervolgt: “In Vollenhove hebben we goed uitgeruste werkplaatsen waar we veel onderdelen zelf maken, die vervolgens naar Amsterdam worden gebracht om daar te worden gemonteerd. Royal Huisman heeft zo’n 300 specialisten in vaste dienst. Dat garandeert een hoog kwaliteitsniveau en een snelle inzet. Een groot deel van deze vaklui woont in of in de buurt van Vollenhove. Zij vormen het kapitaal van de werf.” Naast de werf in Vollenhove is Rondal gevestigd, een zusterbedrijf van Royal Huisman, bouwer van rondhouten en composiet componenten. In het Middellandse Zee-gebied is Royal Huisman vertegenwoordigd via een steunpunt op Palma de Mallorca, waar ook onderhoud en reparaties worden uitgevoerd. PROJECT BROADWATER Huisfit beperkt zich overigens niet tot schepen uit de eigen vloot. Jachten van andere werven zijn ook welkom. In het oog lopende bewijzen van die aanpak zijn de J-klassers Topaz en Hunaman en de Broadwater, een 56 meter lang Feadship superjacht. In Vollenhove is de schoener Vagrant gerestaureerd, een Herreshoff uit 1913 (zie Jachtbouw NL 6). De Broadwater werd van binnen en buiten volledig overhaald, en moest ook nog een andere achtersteven krijgen, die vier meter langer was. “Deze refit was meer een nieuwbouwproject, gezien de hoeveelheid werk”, aldus Van ’t Verlaat, “maar we zijn gewend om flexibel te zijn, ‘taylor made’ oplossingen te bieden en vakwerk te leveren. Dat is waarom klanten bij ons komen.” Aan het feitelijke revisiewerk gaat een uitgebreid traject vooraf. Als er een aanvraag binnenkomt, gaan een paar colleREPARATIE EN ONDERHOUD Van een heel andere orde was de reparatie van de J-klasser Topaz. Dit jacht liep zware averij op toen het tijdens de Superyacht Challenge Antigua op 12 maart 2020 werd aangevaren door de Svea. Een klassieke bakboord-stuurboord situatie, waarbij de Svea haaks op het achterschip van de Topaz knalde. Voor het herstel werd het jacht overgebracht naar de plaats waar het in 2015 te water was gegaan. Voor de reparatie schakelde Huisfit alu-specialist Ferry Bloemsma in. De Hanuman kwam voor groot onderhoud naar Huisfit. Deze J-klasser is eigendom van de Amerikaanse ondernemer Jim Clark. Waar andere eigenaren de publiciteit liever mijden, heeft deze Clark geen moeite met openbaarheid. Hij heeft de klassieHET ZEILJACHT JULIET KREEG EEN HYBRIDE VOORTSTUWING. Foto Huisman 16 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication