20

ROYAL HAKVOORT SHIPYARD: UNIEKE SPELER IN DE SUPERJACHTBOUW ‘ Goede schepen tegen een goede prijs’ ‘Pittoresk’ is een kwalificatie die bij het vissersdorp Monnickendam past. Tegelijkertijd is de havenplaats ook het epicentrum van moderne superjachtbouw. Het is namelijk de thuisbasis van Hakvoort Shipyard, anno 1919, die eind 2020 het predicaat ‘Koninklijk’ kreeg (zie ook Jachtbouw Nederland 6-2020). Alle reden om dit bijzondere familiebedrijf nader te belichten. “Dat predicaat is een bekroning op werk van vier generaties”, zegt Klaas Hakvoort (1964), samen met Albert (1971) de huidige directeurs/eigenaars, “en niet alleen voor ons, maar ook voor onze medewerkers en toeleveranciers, want superjachten bouwen is een teamprestatie. Het is mensenwerk, er zitten veel arbeidsuren in zo’n jacht. Zonder goeie vaklieden kunnen wij als familie Hakvoort geen boot bouwen.” Die kroon op het werk geldt ook in letterlijke zin. Voortaan wordt een gestileerde kroon toegevoegd aan het logo. Samen met het woord ‘Royal’ 20 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 geeft dat extra cachet en het spreekt vooral klanten in het buitenland erg aan. Hakvoort heeft nu dezelfde koninklijke status als slechts enkele collega’s die in de uiterst competitieve markt van superjachten opereren. LUCRATIEF SEGMENT De bouwhal van de werf torent als een kathedraal uit boven de dorpse omgeving. De hallengte van 65 meter bepaalt tevens de maximum lengtemaat van de schepen die Hakvoort kan bouwen. Dat is in de huidige superjachtwereld niet eens zo groot, AL MEER DAN EEN EEUW IS DE WERF IN MONNICKENDAM GEVESTIGD. maar 40 tot 60 meter is wel een lucratief segment. Behalve de scheepslengte is de diepgang van de Gouwzee een andere factor om rekening mee te houden, al is het volgens Klaas Hakvoort een relatieve beperking. “De vaargeul is 2,50 meter, en de bodem bestaat uit zachte modder, dus het lukt wel om dieper stekende schepen erdoorheen te krijgen, zonder schroeven, roeren en stabilisatoren. Die plaatsen we in een dok in Amsterdam waar we de schepen vaarklaar maken. Momenteel doen we dat bij de Oranjewerf.” Collega’s als Feadship en Huisman hebben de afgelopen jaren vestigingen aan diep water betrokken. Is het denkbaar dat Hakvoort dat ook doet? Klaas Hakvoort: “Als er zich mogelijkheden voordoen, kijken we daarnaar. Maar we gaan ons goed lopende bedrijf niet in de waagschaal stellen om alleen maar grotere jachten te kunnen bouwen. Er komt heel wat

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication