31

“Jachtbouwers weten doorgaans weinig van poedercoaten, terwijl het voor sommige metalen onderdelen aan boord veel goedkoper is dan natlakken. Bovendien is poedercoat harder, mooier en slijtvaster.” Sven den Hartog is gekwalificeerd NACE-inspecteur bij straal- en coatbedrijf Brassto in Papendrecht en weet waarover hij het heeft. SVEN DEN HARTOG VAN BRASSTO: ‘Poedercoaten beter en goedkoper dan natlakken’ De klanten die Brassto reeds in de jachtbouw heeft zijn niet de eerste de beste: Oceanco en Feadship, werven die hoge kwaliteitsnormen hanteren. “Feadship wilde voor een jacht een specifieke kleur en kwaliteit poedercoating, die hebben we speciaal ontwikkeld in samenwerking met de leverancier van de poedercoat. Het oppervlak van de poedercoating heeft dezelfde glans en kleur gekregen als de rest van het schip, ziet er prachtig uit. Wat ook niet zo bekend is dat poedercoating in alle RAL-kleuren standaard geleverd kan worden, zelfs in metallic.” Poedercoating is vooral geschikt voor objecten als trapjes, hekjes, omkasten en relingen. Bij Brassto kunnen voorwerpen tot een lengte van 12 meter van een poedercoating worden voorzien. Om ervoor te zorgen dat de poedercoating optimaal hecht, schrijft Brassto zelf specificaties voor een juiste aanlevering door de klant. “Het gaat dan met name om het vermijden van scherpe randen, daar wil poedercoating niet goed op hechten. Ook mogen er geen lasspetters op het metaal zitten; daar zal de hechting niet optimaal zijn en bestaat kans op roestvorming.” METAAL STRALEN Brassto adviseert altijd metaal te stralen voordat het wordt gecoat. “Wij gebruiken Speedblast, dat is een hard grit waar geen metaal in zit en herhaalde malen gebruikt kan worden. Voor aluminium wordt een fijner grit gebruikt, want dat is een zachter metaal. Voor kwetsbare voorwerpen worden ook wel glasparels gebruikt. Standaard kunnen we voorwerpen tot een lengte van twaalf meter stralen, maar als het nodig is bouwen we een tent om nog langer te kunnen gaan.” De offshore is altijd een belangrijke opdrachtgever geweest voor Brassto, maar het in 1991 door Arij den Hartog opgerichte bedrijf ziet nu de werkzaamheden in die sector teruglopen. “Daarom hebben we al langer geleden allerlei andere actviteiten ontwikkeld. Zo hebben we pas nog een onderdeel voor de Erasmusbrug in Rotterdam gecoat. En ook in de jachtbouw zien wel nog veel kansen, onbekend maakt onbemind.” POEDERCOATEN GOEDKOPER Dan het wijdverbreide misverstand dat poedercoaten duurder is dan natlakken. Sven den Hartog: “Bij natlakken heb je zeker drie verflagen nodig voor een goed resultaat. Daar gaan dan drie tot vier werkdagen overheen. Het opbrengen van een tot drie lagen poedercoat kan in hooguit een dag, en dat is voldoende voor een uitstekend resultaat.” Het elektrostatisch geladen poeder wordt op het negatief geladen metaal gespoten met een luchtmengsel, waarop het blijft plakken. Er wordt dus geen materiaal verspild. Het voordeel van het proces is dat overal dezelfde laagdikte wordt aangebracht, wat een heel egaal resultaat geeft. Daarna worden de objecten een half uur lang op 180 graden Celsius gebakken, waardoor het poeder gaat vloeien en een hechte laag op het metaal vormt. De poedercoatings die Brassto gebruikt zijn gecertificeerd volgens NEN EN ISO 9227 NSS, zoals beschreven in de specificaties van Qualisteelcoat. De geteste poedercoat systemen zijn gebaseerd op ISO 12944-6 voor C4/C5M klasse (15 jaar). Verbreding activiteiten Brassto telt 45 personeelsleden. Op de locatie in Papendrecht staan twee losstaande bedrijfshallen. Het bedrijf had altijd veel BIJ BRASSTO WORDEN UITEENLOPENDE VOORWERPEN VOOR DE JACHTBOUW VOORZIEN VAN EEN POEDERCOATING. werk uit de offshore, vooral om afsluiters te stralen en nat te lakken, maar nu de activiteiten in de offshore teruglopen is er heel wat werk met afsluiters uit de jacht- en scheepsbouw, maar uit andere sectoren ook motoren, tandwielkasten en allerlei soorten frames. “We hebben net het begin van een klus binnen gekregen om 800 afsluiters van een superjacht te doen”, aldus Den Hartog. www.brassto.nl JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication