49

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Besla: fluistervaren in luxe Besla zou je de bootvariant van de Tesla kunnen noemen. De modellen zijn honderd procent ontworpen als elektrisch aangedreven schepen. Voorlopig heeft de Besla werf uit het Friese Koudum twee boten in de vaart. De Besla 715 is een sierlijke elektrosloep, TECHNISCHE SPECIFICATIES BESLA 715 ELEGANTIA Lengte o.a.: Breedte: Diepgang: Topsnelheid: Motor: Boegschroef: Accu’s: Vaartijd: Bouwmateriaal: 7,15 m. 2,60 m. 0,60 m. 8-10 knopen. Vetus RIM drive, 9.5 kW/48V. BowPro 90 kgf. 2 x Li-ion. 8-10 uur. aluminium. die terecht de toevoeging ‘Elegantia’ draagt. Een aluminium sloep met vloeiende zeeg en stevige rubberen stootrand. Achterop is een zonnedek, waaronder bergruimte zit. Daarvoor is de royale kuip met stuurstand en banken rondom. In het vooronder is de techniek ondergebracht. De 715 heeft een RIM-drive van Vetus als voortstuwing. Anders dan de 715 oogt de Besla 1100 strak en recht. Het is dan ook een totaal ander type schip. Een bakdekker 2.0, een moderne steilsteven met een accommodatie voorop over vrijwel de volle breedte. Dat geeft natuurlijk een zee van ruimte binnen. De salon heeft een ruime zithoek en een keuken met panoramisch uitzicht. Een groot schuifdak vergroot het ‘buitengevoel’. In de kuip is de stuurstand en staat tevens een U-bank. Beide modellen zijn door ontwerpbureau Vripack in Sneek ontworpen. De onderwaterschepen zijn helemaal geoptimaliseerd voor elektrische voortstuwing. De 1100 is standaard dubbelschroefs uitgevoerd en er zijn ook grotere typen van gepland, de 1300 en de 1500. www.besla.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES BESLA 1100 Lengte o.a.: Breedte: Diepgang: Kruiphoogte: Topsnelheid: Motoren: Boegschroef: 10,94 m. 3,86 m. 0,68 m. 2,40 m. 7 knopen. 2 x 10 kW/48V. BowPro 90 kgf. Stroomvoorziening: 12V-48V-230V. Laden met 16 A walstroom of 32 A. Accu’s: 2x2 24V-280Ah Li-ion. Vaartijd: Bouwmateriaal: staal 14,4 uur (6 km/h) en 4,3 uur (9 km/h) Trawlerjacht Delfino 64 op stapel De Alm Jachtbouwers in Werkendam is dit jaar begonnen met de bouw van een nieuwe Delfino 64. Het is een zeegaand trawlerjacht met bulbsteven, in opdracht van een buitenlandse klant. Het stalen casco wordt gebouwd door Euroship in Heerewaarden. De aluminium opbouw wordt gemaakt door De Alm, die ook de afbouw verzorgt. Vandenenden Jachtschilders in Waalwijk doet het complete schilderwerk. Het schip krijgt een raised pilothouse en vier hutten. Voor de voortstuwing wordt een John Deere diesel van 425 pk geïnstalleerd, maar die krijgt gezelschap van een hulpmotor van 100 pk met eigen vaste as en klapschroef. Die kan fungeren als ‘thuisbrenger’ bij een eventuele uitval van de hoofdmotor. Er is een hydraulisch systeem voor de boeg- en hekschroef en de stabilisatoren van Side Power. Het jacht is ontworpen door Theo Werner Yacht Design in Volendam. De 64-voeter krijgt de volgende maten: lengte over alles: 19,55 m. Lengte waterlijn: 17,10 m. Breedte: 5,74 m. Diepgang: 1,95 m. CE-klasse: A. www.alm-jachtbouw.nl JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2020 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication