16

TEST SEMI-CUSTOM HULL VANE ‘Onderwaterspoiler maakt beloftes waar’ De semi-custom Hull Vane, een gepatenteerde hydrodynamische vleugel voor motorschepen om de weerstand te verminderen en het vaarcomfort te verhogen, krijgt voet aan de grond in de ‘kleine’ jachtbouw. Sinds de introductie in september 2019 zijn er vijf geleverd. Als eerste klant was Gerard Sentse, directeur/eigenaar van Yerseke Watersportservice, erg benieuwd naar het effect bij het 18,5 m aluminium motorjacht ‘Colinda’, gebouwd door zijn werf. Het schip werd dan ook uitgebreid getest voor en na de refit, met opmerkelijke en positieve resultaten. De Hull Vane is een Nederlandse uitvinding. De onderwatervleugel zet de energie van de hekgolf om in voorwaartse stuwkracht. Met circa 30 gebouwde vleugels is de Hull Vane al afdoende bewezen in de commerciële vaart en op superjachten, maar de pleziervaart vereiste een andere aanpak. De semi-custom Hull Vane is een gestandaardiseerde versie, specifiek ontwikkeld voor waterverplaatsende motorjachten van 10 tot 20 meter met een maximale snelheid van circa 12 knopen. Door het staal, dat voor de vleugels van grotere schepen wordt gebruikt, te vervangen door geëxtrudeerde aluminium profielen, wordt het gewicht gereduceerd, wat ook de installatie vergemakkelijkt. Het product is hierdoor qua prijsstelling en doorlooptijd toegankelijk gemaakt voor de markt van waterverplaatsende motorboten. Er werd een gestroomlijnd ontwerpen productieproces opgezet, en een website, www.hullvane.nl, waar met een configurator bekeken kan worden of een schip in aanmerking komt voor de onderwatervleugel. DE COLINDA KREEG ALS EERSTE MOTORJACHT EEN SEMI-CUSTOM HULL VANE. HET 18,5 METER LANGE EN 5,20 M BREDE SCHIP, EEN YERSEKE OFFSHORE 62, ONTWORPEN DOOR TRIMM DESIGN/YERSEKE WATERSPORTSERVICE, WERD IN 2018 OPGELEVERD. UITGEBREIDE TEST Omdat de ‘Colinda’ een aluminium romp heeft, kon de aluminium Hull Vane op de spiegel worden gelast. Het schip beschikte over een variabele trimwig, die verwijderd werd. Een uitvoerige en minutieuze test vóór en na de Hull Vane refit werd uitgevoerd op het Kanaal van Zuid-Beveland bij Wemeldinge. Daarbij werden naast de snelheid ook het verbruik gemeten, de dynamische trim en het geluid op het achterdek. Van de hekgolf werden filmopnames gemaakt. De resultaten zijn volgens Hull Vane duidelijk: de beloftes worden waargemaakt. BRANDSTOFVERBRUIK Reeds bij een gematigde snelheid van 13 km/u werd een besparing van 19% gemeten. Bij 15 km/u liep de besparing op tot 28%, waarna die geleidelijk weer afnam tot 16% bij 20 km/u. Gemiddeld ruim 20% minder brandstofverbruik dus. De weerstandsvermindering was ook te zien in de toename in topsnelheid: die ging van 21,9 km/u omhoog naar 23,4 km/u. Pieter Duzijn van Hull Vane: “Op alle snelheden is ook duidelijk een vermindering van de hekgolf te zien. Dat vertaalt zich ook naar minder geluid op het achterdek, waar 16 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication