45

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN ARTIST’S IMPRESSION VAN DE ALTEA, DIE DANKZIJ EEN FDHFROMP EEN TOPSNELHEID VAN 19,5 KNOPEN KAN HALEN. Heesen Yachts in Oss is begonnen aan de bouw van Project Altea, een 50 meter lang aluminium jacht met een Fast Displacement Hull Form (FDHF). Het schip blijft net binnen de 500 GT-grens en is het tweede dat wordt gebouwd op het ontwerpen engineeringplatform Nova Plus. Heesen begint aan Project Altea Dankzij de FDHF-romp van Van Oossanen heeft het schip een diepgang van slechts 2,15 meter. Het ontwerp is van Frank Laupman van Omega Architects, met als karakteristieken een lange waterlijn, dekhoge ramen en een licht terughellende bijlboeg met sprayrails. Met twee MTU 12V 2000 M72 hoofdmotoren van elk 1.080 kW kan een topsnelheid van 19,5 knopen worden bereikt. Bij een snelheid van 12 knopen is de actieradius 3.750 mijl. Voor twaalf gasten is bijna 350 vierkante meter binnenruimte beschikbaar. Ze hebben als accommodatie zes ‘staterooms’ en worden bediend door een 9-koppige bemanning, die wordt ondergebracht in vijf hutten. WELDADIG INTERIEUR Gekleurd Canaletto notenhout en Amerikaans walnoothout worden voornamelijk gebruikt voor het fineer, waarmee de wanden en vloeren zijn afgewerkt. Leer met structuur en speciaal gemaakte tapijten van Luxury Pride geven een extra dimensie aan het weldadige interieur. Cristiano Gatto en zijn team hebben ‘soft furnishings’ ontworpen die comfort en exclusiviteit uitstralen. Hoogwaardige materialen, zoals zijde en fluweel, in combinatie met fijne details en lederen accenten, creëren een elegant en onconventioneel contrast, aldus de beschrijving van Heesen. De eigen timmerfabriek, Heesen Interiors heeft recentelijk een mockup van het interieur op ware grootte gemaakt, waardoor klanten een goede indruk kunnen krijgen van de toegepaste materialen. De oplevering van Project Altea is voorzien in het voorjaar van 2021. TEWATERLATING CASTOR Heesen Yachts vierde 14 mei in Oss de tewaterlating van Project Castor, een stalen 55 meter jacht. Hiermee loopt de productie van dit schip op schema voor de oplevering aan de kopers in augustus. Heesen heeft de werkwijze volgens de Covid-19 voorschriften aangepast, met volgens de werf slechts minimale gevolgen voor de productieplanning. Door met de helft van de medewerkers te werken in twee shifts is de productiviteit gelijk gebleven en de flexibiliteit toegenomen. ‘ONDER DE INDRUK’ Rupert Connor van Luxury Yacht Group, de vertegenwoordiger van de eigenaar van het jacht. “We zijn meer dan onder de indruk van de manier waarop het team bij Heesen zich heeft aangepast aan deze pandemie. Ze hebben hun werktijden aangepast om een veilige afstand te kunnen bewaren. Maar desondanks zijn ze erin geslaagd om voldoende productieve uren aan ons project te besteden om dit jacht op tijd en met een hoge kwaliteit te kunnen opleveren, wat in deze uitdagende tijden geen geringe prestatie is.” Met een volume van 760 GT is Project Castor volgens Heesen het ruimste 55 meter jacht dat op dit moment door een Noord-Europese jachtbouwer wordt aangeboden. Het schip wordt aangedreven door twee MTU 8V 4000 M63 dieselmotoren, goed voor een topsnelheid van 15,5 knopen, een actieradius van 4.500 zeemijlen en een kruissnelheid van 13 knopen. Ook dit jacht heeft een FDHF-onderwaterschip. De twaalf gasten verblijven in zes suites, waarbij de master suite zich aan de voorzijde op het main deck bevindt. Op het lower deck bevinden zich vier ruime gastensuites (twee met eenpersoons en twee met tweepersoons bedden). De VIP-suite is te vinden op het bridge deck. Project Castor is het eerste jacht in deze klasse met een nieuwe indeling. www.heesenyachts.com PROJECT CASTOR, GEFOTOGRAFEERD VLAK HET MOMENT DAT HET BOUWDOK VOL MET WATER LIEP EN HET JACHT NAAR BUITEN WERD GEVAREN. Foto Gianluca Santoni JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication