7

POSITIEVE KANT Hoe bitter de coronacrisis ook is voor velen, de jachtbouwers zien toch een positieve kant aan de situatie. Hennevanger: “We hebben tijdens deze coronaperiode veertien bestellingen binnengekregen. Klanten blijken zich veel beter online te oriënteren, waardoor wij minder tijd kwijt zijn aan proefvaarten. We zijn onze website rap aan het opwaarderen met meer tekst en uitleg om tot een bestelling te komen. Dat wil de klant graag. De coronacrisis is absoluut van een heel andere orde dan de financiële crisis, maar ik heb de overtuiging dat het hierna nog harder gaat draaien. We hebben net 5000 vierkante meter grond gekocht voor nieuwbouw.” Schiphof merkt ook extra verkoop: “Een aantal nieuwe klanten heeft een boot gekocht, omdat een vakantie in het buitenland er de komende zomer niet in zit. Voor het overige gaat het hier zoals voorheen door.” Maar het kan verkeren: Schiphof meldde later in de media dat zijn voorraad- en demoboten nagenoeg uitverkocht waren. Tot na de zomer is de planning voor de productie van nieuwe boten bij hem volgeboekt. Sneller produceren is voor Aquatec niet mogelijk omdat de verwerkingstijd van materialen niet versneld kan worden. “Er is alweer een boot verkocht”, meldt Van Veen van Vedette, “en we worden benaderd door aspirant-kopers. De overheid zal inzien dat waterrecreatie redelijk veilig is om te ontspannen en mensen die verplicht thuis hebben gezeten, zien dat ook. Daarom kan er een positief effect voor de jachtbouw optreden.” Linssen noemt als positief effect: “Saamhorigheid, absoluut! Samen schouders eronder. Ons personeel werkt mee aan diverse klussen binnen het bedrijf. Ook worden achterstanden op allerlei vlakken weggewerkt en krijgt de productontwikkeling nog meer aandacht. En we bekijken de efficiency op de lijnen nog eens kritisch.” Jousma ziet het eerdergenoemde langetermijneffect als positief: “Mensen gaan meer rust op het water zoeken met een eigen schip. Daarnaast hebben potentiële klanten nu meer tijd om hun wensen eens op papier te zetten en daarna actie te gaan ondernemen.” TEKST EN FOTO’S LAURENS VAN ZIJP 20.000 banen in gevaar HISWA-RECRON, de ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, was veel in het nieuws sinds de coronamaatregelen van kracht werden. Directeur Geert Dijks verscheen op televisie en wees telkens op de nadelige gevolgen voor de branche. Op dinsdag 21 april besloot het kabinet de coronamaatregelen te verlengen tot en met 20 mei, en alle zomerevenementen te schrappen. Volgens HISWA-RECRON neemt de schade voor (water)recreatiesector daardoor aanzienlijk toe. Tot naar schatting een miljard euro. Ook komen zo’n 20.000 banen in gevaar, aldus HISWA-RECRON, die op verzoek van het kabinet negen Intelligente Weg Terug-protocollen heeft aangedragen, die waren getoetst door 130 ondernemers. Daarmee was de anderhalvemeternorm op veel locaties te handhaven. De organisatie heeft er bij het Rijk op aangedrongen om een noodfonds in het leven te roepen. www.hiswarecron.nl EEN SCREENSHOT UIT DE VIDEO MET EEN PLANBORD DAT AANGEEFT WIE WAAR WERKT. Royal Huisman bouwt gestadig door Royal Huisman bouwt in Vollenhoven gestadig door aan Project Phi, een 55 meter lang aluminium motorjacht. In een video die op social media is verspreid legt de werf uit hoe dat gebeurt, met inachtneming van de ‘intelligente lock-down’regels. Zo wordt er in ploegen gewerkt om het aantal mensen op het project beperkt te houden. Het kantoorpersoneel werkt vanuit huis, met dagelijks videoconferences om met externe partijen te communiceren, maar ook voor de consultatie van de ‘inhouse’ teams. De projectmanager en vertegenwoordiger van de eigenaar, Guy Booth, legt uit dat de voortgang van de bouw niet noemenswaardig wordt beïnvloed door Covid-19: “De werf schakelde zeer snel en in combinatie met hun ervaring en internationale bouwpartners hebben ze nieuwe manieren gevonden om te werken. De voortgang blijft min of meer op schema, ondanks de onvoorziene uitdagingen van deze tijd, wat de ware toewijding laat zien van alle betrokkenen. De eigenaar en zijn team worden goed op de hoogte gehouden, ondanks dat ze geen bezoek aan de werf kunnen brengen; het vertrouwen in de werf is nog nooit zo groot geweest. Dat is te danken aan het hele team van Royal Huisman.” De oplevering van de Phi is gepland in 2021. In Azië is een 36 meter lang ‘shadow vessel’ in aanbouw, dat gelijktijdig met de Phi opgeleverd zal worden. Het is eveneens ontworpen door Cor D. Rover, met een romp van Van Oossanen Naval Architects. www.royalhuisman.com Piek in verkoop De coronacrisis zorgde voor veel onzekerheid en voor een daling van consumentenvertrouwen. Niettemin ontstond er ook een piek in de verkoop van met name open boten, zowel nieuw als gebruikt. Termen als ‘warme broodjes’ en ‘niet aan te slepen’ vielen regelmatig in de media. Het vooruitzicht van een vakantie in eigen land trok blijkbaar veel mensen over de streep om een boot aan te schaffen. Aangespoord door het aanhoudend mooie weer. Ook het feit dat spaargeld op de bank nauwelijks iets oplevert, zal misschien meespelen in het besluit om in een boot te investeren. Harde cijfers ontbreken, maar feit is dat er dit voorjaar veel boten zijn verkocht. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication