13

Rijke historie DE TRINTELLA 45 MET FRAAIE ZEEG. OOK HIER WEER EEN ‘MODERN KLASSIEKE’ STYLING. TECHNISCHE SPECIFICATIES TRINTELLA 45 geen nerveuze racer. De rondspant romp is voorzien van een balansroer – het stuursysteem is van Jefa – en een kiel met T-bulb, voorzien van loodballast. Blokken, lieren en beslag zijn van Harken. Voor het verfsysteem kiest de werf voor Awlgrip. Ook in deze keuzes komt het streven naar perfectie tot uiting. INTERIEUR Onderdeks is voorin een eigenaarshut met een dubbelbed. Twee langsbanken in de salon kunnen als extra slaapplaatsen dienen. Naast de ingang is aan stuurboord een kombuis, voorzien van 12 en 230 volt stopcontacten. Aan bakboord is een badkamer met toilet, wastafel en douche. Overal is binnen bergruimte gecreëerd. De romp heeft voor en achter waterdichte compartimenten. Trintella heeft een rijke historie Lengte ex boegspriet: 13,72 m. LWL: 11,46 m. Breedte: 3,25 m. Diepgang: 2,22 m. Zeilen: grootzeil 57,8 m2, gok 48,4 m2, zelfkerende fok 44,3 m2, Code 0 87,2 m2, gennaker: 206,6 m2. Motor: Yanmar 4JH45 4-cilinder diesel, 45 pk, saildrive met drieblads Flexofold klapschroef. Waterverplaatsing: 7,9 ton. CE-klasse: B. en Doomernik verdient waardering dat hij dit illustere Nederlandse merk met deze nieuwe 45 en 50 laat herleven. www.trintellayachts.com TEKST LAURENS VAN ZIJP In 1959 exposeerde jachtbouwer Anne Wever uit ’s Hertogenbosch zijn eerste jacht op de HISWA in Amsterdam. Het was een ontwerp van een stalen kajuitjacht van Ricus van de Stadt. Als naam werd Trintel type l gekozen. Later ontwierp Van de Stadt een polyester versie en vanaf 1964 deed de naam Trintella zijn intrede. Het verhaal gaat dat deze naam voortkomt uit de aanduiding Trintel 1a. Bijkomend voordeel: Trintella was in het buitenland goed uit te spreken. De Jachtwerf Anne Wever werd Trintella Shipyard. Het aantal modellen groeide sterk, evenals de verkoop. Om de reputatie van het merk Trintella kracht bij te zetten, werd in de jaren zestig gebruik gemaakt van een bedrijfslogo en werd het grootzeil voorzien van een merkteken. In 1992 werd de werf verkocht en de nieuwe eigenaar besloot zich met een andere ontwerper te richten op de markt van snellere zeiljachten. In de laatste fase, voordat de werf in 2002 de deuren sloot, is de Trintella C-serie gelanceerd op basis van de succesvolle Trintella A-serie, nu naar ontwerp van Ron Holland. Na de sluiting in 2002 werden het merkrecht en een aantal lopende projecten verkocht aan een Engelse werf. Een doorstart lukte echter niet, waarna een Italiaanse werf het merkrecht overnam. Dat is vervolgens in handen gekomen van Joop Doomernik, die met de 45 en 50 een volledig nieuw type Trintella introduceert. Met behoud van het DNA. Eigenaars van een Trintel of Trintella hebben in de jaren 60 een ‘commissie’ opgericht. In 1984 kwam daaruit de Trintella Vriendenkring voort, die ups en downs qua ledental kende, maar dankzij een enthousiast bestuur is het nu een florerende vereniging, die circa 250 leden heeft. Het merendeel is afkomstig uit Nederland, België en Duitsland, maar er is ook aanhang in de Verenigde Staten, Chili en Australië. JACHTBOUWER JOOP DOOMERNIK: “JE ZIT LEKKER LAAG OP HET WATER, VOOR INTENS ZEILPLEZIER”. Foto Laurens van Zijp bron: Trintella Vriendenkring DE TRINTELLA VRIENDENKRING GEEFT JAARLIJKS EEN PRACHTIG CLUBBLAD UIT (EN EEN 2-MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF). JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication