37

EERDER EEN SCHATKAMER DAN EEN STALLING … DE STIJLKENMERKEN VAN DE ELEGANCE-LIJN: GEWELFD DAK, GROTE SALONRAMEN, RAMEN IN DE ROMP EN RECHTE BOEG. bakboord, met een grote langsbank ertegenover. Het voorste deel van de salon is iets verhoogd en heeft een zithoek aan bakboord en de stuurstand aan stuurboord. Eronder zijn twee hutten gesitueerd, en in het voorschip zijn verder de eigenaarshut en toilet- en doucheruimtes. DIRECTEUR WIES HOKWERDA: ‘WE STAAN NOOIT STIL.’ VLAGGENSCHIP Zoals gezegd bracht de werf dit voorjaar een nieuw vlaggenschip uit. De corona-beperkingen dwarsboomden echter uitgebreide promotieactiviteiten van deze Traveller 46. Er was een omvangrijke tournee gepland om het schip op diverse locaties onder de aandacht van het publiek te brengen, maar die werd afgelast, evenals de open dagen op de werf. Gelukkig kon door de versoepelingen toch nog een promotietour over het IJsselmeer worden gepland. Positief bericht is ook dat er al een tweede exemplaar in aanbouw is, die vanaf tekening is verkocht. De nieuwe 46 voeter is een opvallend ruim schip, inclusief een flydek. Dat dek is half verzonken, waardoor het ontwerp mooi in verhouding is en niet ‘topzwaar’ lijkt. Het extra dek vergroot de leefruimte aan boord aanzienlijk, terwijl die toch royaal is. De salon is split-level: het achterste deel is op gelijke vloerhoogte met de kuip. Hier is een langskeuken aan TRAVELLER 43 EN 49 De Traveller wordt een lijn, waaraan een 43 en 49 voeter worden toegevoegd. Deze modellen staan ook al op tekening. Wies Hokwerda is verantwoordelijk voor dit Traveller-concept. “Het was een kwestie van contacten met klanten, de markt aanvoelen, maar vooral een onderbuikgevoel”, zegt ze over het ontstaan van de Traveller, “ik had het idee dat we dit type schip moesten ontwikkelen. Tijdens Boot Düsseldorf 2019 hebben we de knoop doorgehakt en besloten het schip te gaan bouwen. De uitgangspunten waren onder meer: een kruiphoogte onder de 3,50 meter, zodat vaart in Franse wateren ook mogelijk is, maar wel met een flying bridge en deck. Onderdeks wilden we drie hutten en twee badkamers. Uit oogpunt van kostenbesparing zijn we uitgegaan van een bestaande romp.” NIEUWE MODELLEN De lock down-periode was geen reden om stil te zitten; sterker, er werden nieuwe ontwerpen uitgewerkt. De eerste werd eind juni openbaar gemaakt: de Elegance Lounge. De eerste illustratie van het jacht laat een cabrio-model zien met grote open kuip. Hokwerda: “Een 37 voeter met veel nadruk op het ‘buitenleven’. Daarmee willen we nieuwe doelgroepen gaan aanspreken.”Dat het een juiste keuze is, blijkt wel uit het feit dat een eerste exemplaar al is verkocht. Die komt in 2021 in de vaart. Een ander nieuw ontwerp van De Boarnstream is de Elegance AC, dus een versie met achterkajuit. Vragen van klanten hebben tot dit model geleid. En dan zitten er nóg twee nieuwe ontwerpen in de pijplijn, maar daarover brengt de werf pas in een later stadium informatie naar buiten. Hokwerda besluit: “Wij staan nooit stil stil!” Voor wie daar nog aan mocht twijfelen… www.boarnstream.com/nl HET HUIDIGE HOOFDKWARTIER BIJ DE JACHTHAVEN. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication