50

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN TOPSNELHEID VAN DE VENEGY 37 IS 38 KNOPEN. Venegy 37 met ‘glazen’ stuurhuis Venegy Yachts, onderdeel van de Prins van Oranje Groep te Heeg, lanceert de aluminium Venegy 37. Bij de ontwikkeling is samengewerkt met Vripack Yacht Design uit Sneek. De 11,20 meter lange en 3,86 meter brede Venegy 37 kenmerkt zich door een ‘glazen’ stuurhuis dat een 360 graden panoramazicht biedt. Boven de stuurstand is een Webasto schuifdaksysteem aangebracht, plus twee vaste glazen dakpanelen. Het jacht heeft een royaal zonnedek, een buitenkeuken voorzien van een grill en twee koelkasten en een riant tweepersoonsbed. De Venegy 37 is voorzien van een natte cel met elektrisch toilet en douche. Op het dek en in de cabine ligt Permateek. Het onderwaterschip is ontworpen met de gepatenteerde Zweedse Petestep technologie, wat volgens de werf zorgt voor voor een hogere topsnelheid en 12% minder brandstofverbruik. Twee 340 pk sterke Volvo Penta D6 dieselmotoren met Z-drives en powertrim maken een topsnelheid van 38 knopen mogelijk, bij een volgens de werf opvallend laag geluidsniveau. Voor het anker is een speciaal elektrisch schuifsysteem ontwikkeld. De Venegy 37 wordt semi-custom gebouwd. www.venegy.nl Aluminium toercatamaran Eyecat 55 In Sint Annaland wordt momenteel een nieuw catamaran-ontwerp afgebouwd, de Eyecat 55. Het bouwmateriaal is aluminium. Het is een initiatief van jachtbouwer/watersportondernemer/zeezeiler Bert Busman. Hij bouwt dit eerste schip voor zichzelf, maar wil het ontwerp ook vermarkten. Het casco is gebouwd bij Van Noorloos Aluminium specialisten in Werkendam. Het uitgangspunt was het ontwerpen van een catamaran die zoveel mogelijk de zeilbeleving van een monohull moet benaderen. Dus geen flybridge (wel mogelijk) en de stuurwielen zodanig geplaatst dat de stuurman het echte zeilgevoel krijgt en tevens in staat is het schip gemakkelijk te kunnen manoeuvreren. Belangrijk is ook dat een kleine bemanning de cat kan varen. Het interieur is afgestemd op een lang verblijf aan boord. De salon is ruim van opzet, met veel licht. De hutten hebben bedden van minimaal 2,05 meter lengte en de vier badkamers zijn voorzien van elektrische toiletten. De gebruikte materialen en stoffering in het interieur kunnen klant-specifiek worden aangepast. SCHAT AAN ERVARING Geen betere leerschool dan de zee zelf. Bert Busman zeilde samen met zijn echtgenote Nelie jarenlang over de zeven zeëen. Aldus deed hij een schat aan ervaring op. Over schip, over gedrag in zeegang, over het boordleven. In het Caraïbisch gebied zag hij tal van catamarans. De voordelen daarvan zijn bekend: stabiel, veel ruimte biedend en met relatief weinig diepgang, waardoor je dicht bij het strand kunt ankeren. Gaandeweg ontstond het plan om zelf van een monohull op een cat over te stappen. Ondanks het steeds groter wordende aanbod aan multihulls vonden ze niet de catamaran van hun gading. Daarom besloot Busman om zelf een nieuwe cat te ontwikkelen. Daartoe werd het Eyecat Design Team geformeerd, om alle expertise qua design, vorm en ontwerp te bundelen. Het bestaat behalve uit Busman zelf uit: • Piet de Jonge, DeJongeDesign: verantwoordelijk voor het lijnen- en constructieplan en de tuigage. • Wester Naval Architects: ontwerp en engineering van het 3D-bouwpakket en CAD/ CAM-adviezen. • Christiaan van Loenen: digitale renderingen, zowel in- als exterieur. • Roel ten Hoopen: sales en marketing. Komend voorjaar moet de Eyecat 55 te water gaan. www.eyecatamaran.com TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte o.a.: 17,68 m. Lengte waterlijn: 16,11 m. Breedte: 8,40 m. Diepgang: 1,60 m. Hoogte brugdek 1,15 m Waterverplaatsing: 18 ton Zeilen: EEN IMPRESSIE VAN DE EYECAT 55. Grootzeil: 116 m2, reacher: 134 m2, fok: 70 m2. Motor: 2 x Yanmar 110 pk, vaste schroefas. Elektromotor: optie Motor: Yanmar 4 cilinder, 160 pk. CE-klasse: A HET ‘GLAZEN’ STUURHUIS BIEDT EEN 360 GRADEN PANORAMAZICHT. 50 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication