12

Linssen Grand Sturdy 480 AC Variotop De lijn met Grand Sturdy 450 en 500 AC Variotops wordt uitgebreid met een 480. Het schip is met een lengte van 14,95 m en 4,65 m breedte groter dan de 450, zodat drie slaapcabines met zes slaapplekken mogelijk zijn, maar iets korter en smaller dan de 500. De indeling voorziet in een ruime salon met L-bank en een grote pantry aan stuurboord. Aan bakboord bevinden zich de dinette en een ruime kastenpartij. De afmetingen van de 480 zijn bewust zo gekozen dat zowel de Europese binnenwateren als de kust- en zeegebieden weinig problemen opleveren. De introductie is tijdens de jaarlijkse Linssen Boat Show in Maasbracht op 16, 17 en 18 november. DE TAFEL VOOR DE CONSTRUCTIE VAN HET FRAME. HIER IS HET FRAME GOED ZICHTBAAR. BOUWEN AAN DE ‘LOPENDE BAND’ Bij Linssen Yachts worden in een strak tempo aan de ‘lopende band’ schepen gebouwd, met dien verstande dat de boten handmatig naar de verschillende stations worden verplaatst. Paul Beelen van de afdeling marketing van Linssen geeft een rondleiding over de werf in Maasbracht. In de hal waar de casco’s worden gebouwd komen trolleys binnen met de staaldelen, gesorteerd in de volgorde van gebruik. ”Een half jaar geleden zou ik gezegd hebben ‘Linssen doet alles zelf’, maar de plasmasnijmachine waarmee we altijd werkten, kreeg na jaren trouwe dienst storingen en probleempjes”, vertelt Beelen. “We moesten kiezen, een nieuwe plasmasnijmachine, of een lasersnijder. Maar eigenlijk loont zo’n investering niet, want we hebben er geen continu werk voor. WBM Staalservice in 12 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 Stramproy, op een steenworp afstand van Linssen, heeft een lasersnijmachine en levert nu de complete staalpakketten. Alles wordt gelabeld op de delen, zodat iedereen weet waar het voor gebruikt moet worden. Daar maken we een heel grote effi ciency-slag mee.” In Maasbracht geeft het uitbesteden van het snijwerk aanleiding om de indeling te reorganiseren, waardoor een oude kleine hal wordt vrijgespeeld om plaats te maken voor nieuwbouw. CONSTRUCTIE CASCO De romp en opbouw worden separaat van elkaar gebouwd. De constructie van het casco is een eigen ontwikkeling van Linssen, het zogeheten Fixed Bottom Flex Sides-systeem. Het vlak wordt geconstrueerd rondom de motorfundatie en kiel. De huid is daarbij zodanig versterkt door langs- en dwarsverbanden dat de romp strak blijft, wat later weer resulteert in een minimum aan plamuurwerk. DE OPBOUW WORDT SEPARAAT GEBOUWD. Op een speciale tafel, instelbaar naar het model, wordt een frame geconstrueerd van kokerprofi elen (Floor Integrated System), dat dient om de vloer te dragen en alle leidingen door te voeren. Het geeft de romp stijfheid en maakt de constructie zelfdragend. De trillingen van de motor die aan het vlak worden doorgegeven, worden daardoor niet doorgezet naar de vloer. Het zwemplateau en het toegangsdeurtje tot het achterdek zijn van rvs. “Kwaliteitspuntjes”, aldus Beelen. “Het zijn kleine details die de klant eigenlijk niet ziet omdat alles gelakt is.” Er zijn vier werkplekken voor casco’s, van 40-45 voet, twee voor de jachten uit de Variotop-serie en – in de nieuwe opstelling 4 voor de 30-35 voet jachten, in verschillende bouwfases. Op de laatste

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication