21

DE ALTENA INLAND CRUISER 2400 IS EEN SCHIP VAN STAAL VAN 23,95 METER LANG EN 4,85 METER BREED, ONTWORPEN DOOR VRIPACK, DAT VIER JAAR GELEDEN DOOR ALTENA WERD GEBOUWD. TWEE PERKINS DIESELS VAN ELK 250 PK ZORGEN VOOR DE AANDRIJVING, GOED VOOR EEN SNELHEID VAN 9 KNOPEN. DOORVAARTHOOGTE IS 3,45 METER. plaatser, speciaal ontworpen voor het varen in kustwateren en open zee; CE-categorie A. Met voldoende capaciteiten om groen water aan dek en platslaan te kunnen weerstaan. Het dubbelknikspant schip wordt geleverd in enkel- of dubbelschroefs uitvoering. De romp is verdeeld in waterdichte compartimenten: achterpiek, achterschip accommodatie, machinekamer, voorschip accommodatie en voorpiek. In het achterschip bevindt zich de eigenaarshut met en suite badkamer en lobby met motorkamertoegang. In het voorschip bevinden zich een gastenhut, dinette, badkamer en toilet en kombuis. In het dekhuis zijn de stuurstand en deksalon ondergebracht. Boven het dekhuis bevindt zich de flybridge. Inmiddels zijn er vernieuwde versies op de markt gekomen, de Altena 500 en 600 Raised Pilothouse, naar een ontwerp van Vripack; daarvan is een exemplaar van 15 meter afgeleverd. JACHTBEMIDDELING Sinds 2018 bestaat Altena Yachtbrokers. Deze nieuwe tak van de Altena Groep draagt zorg voor professionele bemiddeling van gebruikte motorjachten. Door de uitgebreide kennis van motorjachten, de 50 jaar ervaring in jachtbouw en de beschikbare faciliteiten kunnen kopende en verkopende partijen volledig worden ondersteund. De verkoophaven heeft ruimte voor circa 30 schepen, met een vingerpier en walstroomvoorziening voor elk schip. Altena Yachtbrokers werkt met lage provisiekosten en volgens het ‘no cure no pay’ principe. VERSCHEIDENE ACTIVITEITEN Behalve met nieuwbouw en jachtbemiddeling houdt Altena Yachting zich bezig met werkzaamheden als onderhoud, reparatie, verbouw, winterstalling en naast de werf ligt een complete haven met een groot aantal ligplaatsen. Dat de werf grote verbouwprojecten niet schuwt blijkt bijvoorbeeld uit de transformatie van een Nederlandse viskotter tot expeditieschip voor Swish Arctic Project. Het schip kreeg een nieuw stuurhuis en dito accommodatie, tot en met een mast met kraaiennest voor filmopnames. De San Gottardo vaart sindsdien vanuit Spitsbergen. Het werfcomplex is heel geschikt voor die verscheidene activiteiten en is bovendien strategisch gelegen, pal aan de A27 en de Bergsche Maas. Niet zo gek dus dat Marcel Pols op het idee kwam van een ‘Bouwhuis’. Pols: “Je zou hier verscheidene werven kunnen onderbrengen, die doen zelf hun verkoop en promotie, maar de bouw van jachten doen we gezamenlijk. Het ene moment jacht A, daarna jacht B enzovoorts. Zo benut je de bouwcapaciteit optimaal. En je kunt de inkoop centraliseren. Omdat andere werven hun panden kunnen verkopen is hun besparing maximaal.” Tot op heden is dit rigoureuze plan niet verder gekomen dan een verkenningsfase, maar het is een innoverende gedachte die in toekomst weleens een oplossing zou kunnen zijn voor de immer veranderende marktomstandigheden. En dat die watersport verandert staat vast. De belangstelling voor dagrecreatie neemt bijvoorbeeld alleen maar toe. Daar zou Altena Yachting wel op willen inspelen. Meebewegen met de vraag uit de markt heeft de werf immers altijd gedaan. Dat, plus kwaliteit leveren en een nuchtere no-nonsense aanpak van de gebroeders Pols zijn factoren die zeker een rol hebben gespeeld bij het glansrijk bereiken van het 50-jarig bestaan. Lang stilstaan en omkijken doen ze trouwens niet op de werf. Liever kijken ze vooruit. Voor je het weet is het 2020... www.altena-yachting.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 18,72 m. Breedte: 5,55 m. Diepgang: 1,45 m. Doorvaarthoogte: 5,25 m. Waterverplaatsing: 60 ton Motoren: 2x John Deere TFM6068, elk158 pk Boeg/hekschroef; hydraulisch, 35 pk Klasse-categorie: A DE ZEEGAANDE VRYBURG PB61, EEN STALEN RONDSPANT DIE IS ONTWORPEN DOOR PIETER BEELDSNIJDER (NAVAL ARCHITECT VRIPACK), IS VORIG JAAR DOOR ALTENA GEBOUWD. JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication