5

TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 6,60 m. Breedte: 2,60 m. Diepgang: 0,70 m. Doorvaarthoogte: 1,10 m. Gewicht: 1.200 kg. CE-categorie: C (kustwateren) Materiaal: polyester Motor: 16 pk Vetus 2 cilinder DE DETAILLERING VAN DE ANTARIS SIXTY6 SLOEP VOOR HET FRIESE AQUATEC INDUSTRIES WAS SECUUR WERK. HET IS DÉ SUCCESSLOEP VAN ANTARIS GEWORDEN. Na zijn studie werkte hij in het buitenland, onder meer als stabiliteitsspecialist in Noorwegen. Roel Ritzema – zoon van – voltooide een studie Maritieme Techniek in Delft en werkte nadien bij een offshorebedrijf en ontwerpbureau Dekc. Sinds twee jaar werkt hij bij Gaastmeer, maar kwam daar al van jongs af aan over de vloer. Ook aan de gesprekstafel zit senior scheepsbouwkundig ontwerper Aldert van der Meer, die sinds 2000 bij het bureau werkzaam is. “We zijn een scheepsbouwkundig ingenieursbureau”, duidt Brand het bedrijf nader, “de nadruk van ons werk ligt op het scheepsbouwkundige aspect. Styling van het interieur is niet ons vakgebied.” “In onze ontwerpen stellen we de functie boven de esthetiek, maar we streven naast mooie lijnen onderwater ook altijd naar een aansprekende vormgeving boven water,” vult Roel Ritzema aan. RIJK PALET De website laat een fascinerende verscheidenheid zien aan projecten en ontwerpen, verdeeld over beroeps- en pleziervaart. Een rijk palet, van een Frysk Boatsje tot een William Fife-ontwerp en van motorjachten tot een geavanceerd kraanschip. ”Dat Frysk Boatsje is afgeleid van houten vissersscheepjes die vroeger werden gebouwd’, licht Aldert van der Meer toe, “een klant had interesse in het scheepstype. Het plan was er misschien een eenheidsklasse van te maken. Het ontwerp was simpel te bouwen, door zowel hobbyist als werven. We hebben een bouwpakket gemaakt waarvan een stuk of twintig zijn verkocht.” Van der Meer was ook nauw betrokken bij de modernisering van Antaris-sloepen. Het resulteerde in de Sixty6 lijn die een meer eigentijdse uitstraling kreeg. Subtiel element zijn de ‘groeven’ in de romp die – versterkt door schaduwwerking – voor een zeeglijn zorgen, evenwijdig aan de rubberen stootrand. Het onderwaterschip is zo ontworpen om zowel langzaam als snel stabiel te varen. Van der Meer: “Bij dit soort ontwerpen moet je echt overal rekening houden; de vijftiental als pleziervaartuig in de vaart gekomen. Het zijn luxe jachten, maar dan in binnenvaartstijl. De identiteit van bureau Gaastmeer is tevens nauw verbonden met zes nieuwbouw-tjalken die werden ontworpen. Onder de categorie replica’s vallen onder meer het skûtsje Eabelina, de Loodskotter Eems en de Heeger Palingaak Korneliske Ykes II. Van de houten Eabelina was alleen het grootspant bekend en het schip werd voornamelijk aan de hand van foto’s gereconstrueerd. ‘De nadruk van ons werk ligt op het scheepsbouwkundige aspect’ detaillering is secuur werk. Bij de werf kennen ze alle klantwensen, dus daar kwam veel input vandaan. Het was een intensieve wisselwerking tussen de werf en ons.” Met resultaat, Antaris noemt de Sixty6 een ‘succesnummer’. CATEGORIEËN De projecten van bureau Gaastmeer zijn ruwweg onder te verdelen in vier categorieën: series, replica’s, werkschepen en custom built jachten. De series omvatten onder meer bouwpakketten, tjalken en luxe motors. Van die luxe motor-ontwerpen zijn er een ALDERT VAN DER MEER, JORGEN BRAND EN ROEL RITZEMA (VLNR). Ook de Palingaak, eveneens in hout gebouwd, werd gereconstrueerd, ditmaal op basis van oude tekeningen. Aldert van der Meer: “We hebben een reconstructie van het lijnenplan gemaakt en ‘vertaald’ naar de hedendaagse veiligheidsstandaard. Voor de plaatsing van de motor hebben we een deel van de vroegere visbun benut.” De Palingaak voer vroeger op Londen waar de gevangen paling werd verkocht. Medio juni vertrok de replica voor een oversteek naar de Britse hoofdstad, waar het schip afmeerJACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication