7

Uiteindelijk wil U-Boat Worx naar een gestroomlijnde productie, met modellen voor elk wat wils, en een customafdeling voor een klant die iets afwijkends wil. “De veiligheid staat altijd voorop en zo veel mogelijk uitzicht. We bouwen een technisch geavanceerd product, maar het gaat vooral om de beleving. Als je dieper wil gaan dan drie kilometer, dat is een beetje de magische grens die wij gesteld hebben, dan wordt het acrylaat zo exponentieel dik en de duikboot zo zwaar, dat weegt niet meer op voor wat je ervoor terugkrijgt. De concurrentie bouwt een duikboot die elf kilometer diep kan, maar dan zijn de kijkramen piepklein. Wij willen die kant niet op.” BATTERIJPAKKETTEN We lopen langs een stofarme ruimte die wordt gebruikt voor een in eigen huis ontwikkelde technologie voor accupakketten. Heijdra: “Vroeger bouwden we een batterijpakket in een cilinder en zorgden dat die de buitendruk onder water aankon. Nu ligt dat pakket volledig in olie, zodat de druk wordt gecompenseerd. Bij 300 meter diepte staat er 31 bar druk op de batterij. Door het compacter en lichter te maken zodat je minder waterverplaatsing hebt, kunnen we meer kilowattage krijgen. Het is al goedgekeurd en in gebruik, daar zijn we heel trots op.” DRUKVATEN VAN DUPLEX In een andere hal liggen onderdelen op verdere verwerking te wachten, zoals twee acrylaatbollen die met een drukvat van hooggelegeerd Duplex staal met elkaar zijn verbonden. Duplex staal bestaat voor 50% uit ferriet en voor 50% uit austeniet. Het staal behoort tot de roestvrije- en zuurbestendige staalsoorten. Het heeft een hogere sterkte dan roestvrij chroom-nikkelstaal, een goede corrosievastheid, hoge mechanische eigenschappen en een hoge weerstand tegen slijtage. “Met een Duplex drukvat kan tot 300 meter diepte worden gedoken. Het laswerk wordt door gecertificeerde Nederlandse bedrijven geleverd. Het is zeer gespecialiseerd werk, alle lassen worden ook met röntgenstraling gecontroleerd. Ga je nog dieper, dan moet het drukvat van titanium zijn, en dan blijven er maar weinig leveranciers af die dit kunnen maken. We maken gebruik van verschillende Nederlandse lasbedrijven, om de grote vraag aan te kunnen.” De acrylaat bollen worden gemaakt door de firma Blanson in Engeland. Er bestaan wereldwijd maar twee fabrikanten. De Amerikaanse concurrent (de enige die er is) laat zijn koepels maken bij de andere fabrikant. Acrylaat is de verkorte soortnaam van Polymethylmethacrylaat (PMMA), een polymeer van methylmethacrylaat. CLASSIFICATIEBUREAU DNV GL DNV GL speelt een belangrijke rol in het controleren van de veiligheid. Het classificatiebureau is in 2013 ontstaan uit een fusie tussen Det Norske Veritas (DNV) en Germanischer Lloyd (GL). U-Boat Worx laat alle duikboten door DNV GL classificeren. Officieel heet het geheel van bollen, drukvat en luik ‘Pressure vessel for human occupancy’. Dit deel van de duikboot moet te allen tijde waterdicht zijn. “Het lijkt simpel, een drukvat met twee bollen er tegenaan, maar in de assemblage zitten al duizenden onderdelen”, aldus Heijdra. “We zorgen dat het helemaal luchtdicht is, testen hem af, en testen hem af op een externe locatie. Dit wordt gedaan in een grote druktank onder toezicht van DNV GL. Dan komt het weer terug naar Breda.Daar wordt het in een grote druktank getest onder toezicht ROY HEIJDRA LAAT ZIEN HOE DIK HET ACRYLAAT IS DAT WORDT GEBRUIKT VOOR DE KOEPEL VAN EEN DUIKBOOT DIE TOT 300 METER DIEPTE KAN GAAN: 14,1 CM. Geïnspireerd door Cousteau U-Boat Worx is opgericht door Bert Houtman (67), die kapitaal vergaarde als een van de oprichters van softwarebedrijf Exact en daarmee zijn droom verwezenlijkte: de bouw van duikbootjes. In 2005 begon hij met het ontwikkelen, produceren en verkopen van mini-duikboten voor 1 tot 11 personen die tot een diepte van 100 tot 3.000 meter diep kunnen gaan, afhankelijk van het model. Op jonge leeftijd was Houtman gefascineerd door de avonturen van Jacques Cousteau, de Franse avonturier die de onderwaterwereld verkende. Zijn documentaires werden regelmatig op tv vertoond eind jaren zestig en Houtman zag dat het onderzoekschip Calypso van Cousteau ook een klein geel duikbootje aan boord had, dat veel weg had van een vliegende schotel. Dat is Houtman altijd bijgebleven en heeft hem geïnspireerd. Houtman is nog steeds nauw bij het bedrijf betrokken, maar blijft op de achtergrond. Hij is de geestelijk vader van alles wat door U-Boat Worx wordt gebouwd. HET GEHEEL VAN BOLLEN, DRUKVAT EN LUIK: ‘PRESSURE VESSEL FOR HUMAN OCCUPANCY’. JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2020 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication