9

DE SCHOENER ADELA WERD HET EERSTE ‘SPIRIT OF TRADITION’ PROJECT. Foto Cory Silken had nooit verwacht dat zoveel mensen zouden meegaan in dat concept. Er zijn bijna vijftig Bestevaers gebouwd.” ‘Tuigages zijn altijd overheersend geweest in onze aandacht voor de ontwerpen’ ling, ontwierp Dijkstra een zeilboot voor zichzelf. Zonder compromis, Spartaans, te zeilen door een kleine bemanning. Uitgevoerd in onbehandeld aluminium. Lees: weinig onderhoud en geen schilderkosten. En een rechte boeg, toen al. Omdat lengte loopt. In dit ontwerp verwerkte Dijkstra alle opgedane kennis en ervaring. “Het moest een functioneel schip zijn, met een goed gedrag in zeegang, zodat de bemanning niet vermoeid raakt. Gekoppeld aan hoge daggemiddelden van pakweg 180 mijl. Het enige wat hij niet doet is met 20 knoop voor de wind weg planeren. Je kunt niet beide eigenschappen hebben. Brede achterschepen werken alleen als de boten licht zijn; anders houden ze water vast. Maar ze bieden natuurlijk wel meer binnenruimte. Dat is een keuze. Onze keuzes richten zich op een ander compromis: een schip dat onder alle omstandigheden goed presteert. Met veel tuig, maar wel goed hanteerbaar. Door mijn achtergrond zijn tuigages overheersend geweest in onze aandacht voor de ontwerpen. De dekindeling van onze schepen werkt gewoon.” Hij vervolgt: “Wat de Bestevaer betreft, ik STAD AMSTERDAM De Bestevaer kan zeker als mijlpaal worden gezien, en de klipper Stad Amsterdam is dat ook. De gemeente Amsterdam wilde (samen met uitzendbureau Randstad) een eigen schip, en er was daar een werkgroep voor gevormd. Die deed het nodige vooronderzoek en was in archieven op een klipper gestuit met de naam Stad Amsterdam. Men wilde een voorontwerp om het plan te illustreren en kwam met die vraag bij Dijkstra. Die trad andermaal in een pioniersrol, want sinds 1870 was er geen zeegaande zeilklipper gebouwd in ons land. “Die oude Stad Amsterdam was een handelsklipper en had daarom een volle romp van voren. De Amerikaanse klippers en ook de Cutty Sark hadden een veel mooiere romp. Dus heb ik in overleg voor een andere rompvorm gekozen, waarin de eigenschappen van wel tien rompen zijn gecombineerd. Een gelukkige keuze, want de huidige Stad Amsterdam is een zeeschip dat geweldig zeilt.” DYNARIG In 2006 verscheen een andere blikvanger op het water, met een baanbrekende tuigage: de 88 meter lange Maltese Falcon. Het schip is voorzien van drie ongestaagde, draaibare carbon masten, met elk vijf zeilen, dwarsgetuigd. Zeil zetten is minutenwerk en overstaggaan kan in 90 seconden. Dijkstra: “We kregen de vraag om een bestaande romp van een nieuw tuigage te voorzien. Op lange oversteken in de passaatroute voldoen ra’s goed, maar op een DIJKSTRA ONTWIERP DE RUIM 46 METER LANGE SCHOENER WINDROSE OF AMSTERDAM VOOR VASTGOEDTYCOON CHRIS GONGRIEP, DIE HET IN 2002 OP ZIJN EIGEN WERF HOLLAND JACHTBOUW BOUWDE. HET SCHIP BRAK TWEE MAAL HET TRANSATLANTISCHE SNELHEIDSRECORD, IN 2002 EN 2005. Foto Tim Wright JACHTBOUW NEDERLAND DECEMBER 2019 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication