21

Lichte membraanzeilen van Hagoort Licht van gewicht, vormvast en een lange levensduur. Dat zijn de kenmerken van de nieuwe Twaron Filmless membraanzeilen die Hagoort Sails heeft ontwikkeld, in samenwerking met de Italiaanse doekleverancier Powerplast. De kern van het zeil bestaat uit kevlarvezels (Twaron) die alle krachten opvangen. Aan weerszijden van die kern zijn polyester beschermlagen aangebracht (taffeta’s in vaktaal). Een mylar filmlaag en lijmlagen kunnen worden weggelaten. De nieuwe constructie is daardoor 25% lichter dan klassiek opgebouwde membraanzeilen. Volgens Martin Baas van Hagoort blijken in de praktijk de testzeilen een lange levensduur en grote vormvastheid te hebben. De zeilen zijn het resultaat van jaren onderzoek en ontwikkeling. Hagoort maakt de zeilen in eigen huis. www.hagoortsails.nl Chit-Chat wint zeilwedstrijd Marin Team 7 ‘Chit-Chat’ van Technische Universiteit Delft won op 19 januari Marin’s Ontwerp- en zeilwedstrijd. Die werd gehouden in het Ondiepwaterbassin van onderzoeksinstituut Marin in Wageningen. Er deden dertien ploegen mee van de TU en Rotterdam Mainport Institute (RMI). Het winnende ontwerp (foto) had een relatief groot zeiloppervlak, bestaande uit drie deelbare vleugelzeilen. Dat zorgde voor een hoge snelheid op koersen ruim aan de wind. De toepassing van vleugelzeilen op de aero-rig maakte het schip ook goed wendbaar aan de wind. De innovatieprijs ging naar Team 2 ‘Swiebertje’ van de TU Delft. Ook dit ontwerp was voorzien van een aero-rig; zelfs een dubbele, voor een zo groot mogelijk voor-de-winds zeiloppervlak. De jury kon verder het actieve stabilisatiegewicht waarderen, dat het team tijdens de race op de juiste manier wist te gebruiken. Elk jaar strijden de studententeams bij Marin met eigen ontwerpen tegen elkaar, waarbij twee banen worden gevaren. De zeiljachten worden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie. “Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren te voorkomen. Ditmaal moesten de teams een monohull ontwerpen, met een minimaal gewicht van 4 kilo en een minimale breedte van 25 centimeter”, zegt Sanne van Essen, projectmanager bij Marin. “De creativiteit van de studenten werd op de proef gesteld: hoe binnen de grenzen van een vrij zwaar ontwerp een snel en wendbaar bootje te bouwen? Veel studenten kozen voor grote zeilen en verplaatsbare ballastgewichten aan dek of in een kantelkiel.” De wedstrijd is onderdeel van de minor ‘Zeiljachten’ bij TU Delft en RMI. www.marin.nl/zeilwedstrijd 21 Nieuwe lijn boegschroeven Vetus Bow Pro noemt Vetus de nieuwe lijn boegschroeven, die uit zeven modellen bestaat. De elektrische boegschroeven zijn geschikt voor 12, 24 en 48 volt en zijn koolstofborstelloos, dus onderhoudsarm. De Bow Pro serie wordt aangestuurd door een Vetus CAN bus paneel. Het basispaneel biedt een traploze bediening; de uitgebreidere variant heeft daarnaast ook nog een hold-functie die manoeuvreren verder vergemakkelijkt. Door het gebruik van een inductiemotor kan de boegschroef ongelimiteerd worden gebruikt. De (AC) inductiemotor wordt aangestuurd door Mercury VesselView403 Mercury Marine bracht in november een geavanceerd 9 inch multifunctionele display (MFD) op de markt, de VesselView903, die nu wordt gevolgd door het kleinste display van 4 inch in de serie, die verder bestaat uit een 5 en 7 inch display. De 403 heeft een geïntegreerd Active Trim-interface en een wifi-ondersteuning via een meegeleverde usb-token, waarmee het geheugen van het display handsfree kan worden overschreven. De 403 is compatibel met alle Mercury-motoren die zijn voorzien van SmartCraft-technologie, voor toepassingen met één tot vier motoren. In de nieuwe apparatuur zijn alle Simradaccessoires voor de Go9-productlijn geïntegreerd, zoals radar, sonar, fishfinder, AIS, VHF, Sonic Hub/ Fusion Link/SiriusXM en C-Zone/Navi digital switching. VesselView ondersteunt 16 talen en heeft omschrijvende storingsmeldingen en actuele informatie voor meer dan 30 motorparameters, waaronder brandstofpeil en -bereik, olietemperatuur en -druk, accuspanning, waterdiepte en generator. www.mercurymarine.com de Vetus MCV motorcontroller. Alle Bow Pro modellen voldoen aan de ‘10 minuten vol vermogen’ prestatie-eis. De Bow Pro motor past op de meeste bestaande staartstukken, wat vervanging vereenvoudigd. www.vetus.com kort nieuws Jachtbouw Nederland 1 februari 2018

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication