26

Door Laurens van Zijp René van der Velden Design De Moonen Brigadoon meet 36,3 meter en heeft een romp die een mengvorm is van een waterverplaatser en een half-glijder. 26 ‘Dit vak bestaat vooral uit goed luisteren’ In een langlopende serie haalt Jachtbouw Nederland ontwerpers en ontwerpbureaus voor het voetlicht. Onmisbare schakels in de maakindustrie die de jachtbouw is. In deze aflevering aandacht voor iemand met een lange staat van dienst in de ontwerpwereld: René van der Velden. Er staat nog een heuse tekentafel in het kantoor van jachtarchitect René van der Velden in Amersfoort. Een mooi stuk gereedschap uit de tijd dat het ontwerpvak nog handmatig werd uitgevoerd. “Ik gebruik hem soms nog wel om eerste schetsen te maken, maar verder doe ik alles digitaal”, zegt Van der Velden. Hij beheerst dat handwerk, want hij begon in de jaren tachtig en maakte vervolgens de digitale transitie van het vak mee. Het was Van der Velden al jong duidelijk dat hij iets met schepen wilde doen. “Ik was als kind gefascineerd door boten en leende bij de bibliotheek altijd boeken over scheepvaart. Het was een logische stap dat ik na de middelbare school naar de HTS Scheepsbouw in Haarlem ging. Ik liep stage bij Lunstroo in Amsterdam en deed vakantiewerk bij De Voogt/Feadship in Haarlem.” Na zijn studie ging Van Der Velden aan slag bij Pieter Beeldsnijder en hij werkte daarna negen jaar bij een ander gerenommeerd bureau: De Vries Lentsch. Zeiljacht In 1994 besloot hij zich te vestigen als zelfstandig ontwerper en legde zich toe op zowel naval architecture als design. Voornamelijk voor motorjachten, al bevat zijn oeuvre ook een zeiljacht, de Stila 44. “Die heb ik rond 2002 ontworpen, in samenwerking met Piet van Oossanen”, legt Van der Velden uit, “het was de bedoeling dat het een lijn zou worden, die een compagnon in de markt zou zetten. Maar na de introductie op de HISWA te water in 2007 viel de markt stil door de crisis. Er zijn twee van gebouwd in Polen, in epoxy composiet met schuimkern.” Dat het leeuwendeel van zijn werk motorjachten omvat is niet verwonderlijk; die vormen nu eenmaal het grootste deel van de markt. “Vakmatig is dat ook prima, Signatuur Sommige ontwerpers hebben een eigen signatuur die in al hun ontwerpen te herkennen is. Van der Velden heeft dat bewust niet. “Het is juist belangrijk dat we met verschillende stijlen kunnen werken, want iedere werf met een eigen modellenlijn waarvoor wij werken, moet zijn eigen signatuur krijgen in een reeks schepen. Bij volledige custom projecten speelt het geen rol. Wel heb ik een bepaalde hand van werken, al kan ik die zelf moeilijk omschrijven. Het zijn een paar vormen die ik plezierig vind.” Hij vervolgt: “Dit vak bestaat vooral uit goed luisteren. Je moet precies aan de weet komen wat een klant wil. Het is een kwestie van het vertalen van iemands Technische specificaties Lengte o.a.: 36,30 m. Lengte waterlijn: 34,00 m. Breedte: 8,00 m. Diepgang: 2,10 m. Waterverplaatsing: 280 ton Motoren: 2 x Caterpillar C32 Acert, elk 1925 pk Topsnelheid: 16,5 knopen Classificatie: Lloyd’s Registratie: MCA LY3 want qua design is er aan motorboten meer te doen dan aan zeiljachten. Al zou ik best nog een keer een zeilboot willen ontwerpen.” Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication