45

Toen de vraag naar zeiljachten terugliep, schakelde De Kloet over op aluminium boten, zoals deze 5.70 Classic sloep. Foto Alufleet/FCY. Ruime kuip De kuip is breed en heeft twee gedeeltes. Achterin is de ‘werkvloer’ met kantelbaar Jefa stuurwiel en aan weerszijden een Antal lier met alle trimlijnen en stoppers. Alles zit onder bereik van de stuurman en die heeft tevens zicht op een Raymarine Action scherm, dat in lengterichting verstelbaar is. Het tweede deel van de kuip, tussen stuurwiel en kajuit, is vrij van lijnen en bevat lange kuipbanken op bakskisten, bekleed met leren kussens. De motorkist heeft iets schuine zijkanten, waartegen je onder helling met je voeten onder de juiste hoek kunt schrap zetten. Op de motorkist zit een uitklapbaar tafelblad. De aandrijving bestaat uit een Bellmarine elektromotor, met vaste as en klapschroef. Een diesel is optie. De kuipvloer is belegd met U-dek antislip. De mast staat voor de kajuitingang, maar die is dermate breed dat de doorgang ruim blijft. Om zeil te zetten en te strijken staat de bemanning stevig op de vlakke kajuitvloer, en hoeft dus niet het kajuitdak op. Het tuig bestaat uit een uitgebouwd, doorgelat grootzeil van UB Sails uit Medemblik, furling fok en furling gennaker die op een boegspriet wordt gevoerd. ‘Constructie laten zien’ De kajuit biedt twee slaapplaatsen en herbergt de eerdergenoemde inductiekookplaat en koffiezetter, die worden gevoed door een Mastervolt systeem, en het toilet. De scheepshuid is geïsoleerd met Mascoat, een schuim, om condens tegen te gaan. Aardig detail: door de handgrepen op schouderhoogte lopen trimlijnen naar de boeg. Het dek blijft daardoor verschoond van ‘spaghetti’. Nog een verfijnd detail: er is led-verlichting in de kuip en langs het plafond van de kajuit. Opvallend is ook dat het aluminium niet is weggewerkt. Integendeel, volgens De Kloet zijn de lassen juist bewust zichtbaar. “We laten met opzet de constructie zien. Dat versterkt het idee van een stevig gebouwd schip.” Volgens hem kunnen we het vergelijken met een Landrover. Die straalt ook robuustheid, betrouwbaarheid en een zekere luxe uit. Nu zit de Landrover qua prijs in het hogere segment. Dat zal ook voor de Speedlounger gelden; de consumentenprijs is, compleet uitgerust als getoond op de beurs, 152.000 euro. De Kloet: “Het is een arbeidsintensief product, zeker als je kwaliteit wilt garanderen. En kwaliteit handhaven hebben we in de afgelopen 60 jaar altijd gedaan. Dat veranderen we niet!” www.speedlounger.nl www.alufleet.nl www.de-kloet.nl Nieuwe markt: werkboten. Hier de Alufleet 666 Cabin. 45 Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication