47

HappyWhale bestelt 43 elektrische sloepen Grote order voor Hoora Watersport Hoora Watersport in Heeg heeft een order gekregen van verhuurorganisatie HappyWhale Friesland voor de bouw van 43 Pura Vida 550 elektrische sloepen. De opdracht is mede tot stand gekomen dankzij het fonds van Fûns Skjinne Fryske Enerzjy. Deze stichting levert een bijdrage aan de duurzaamheidsambitie van de provincie Friesland Eva Meijer, eigenaar van Hoora Watersport: “Wij zijn een paar jaar geleden bij HappyWhale in beeld gekomen doordat wij op drie relevante punten veel ervaring hebben. Namelijk de verhuur van boten, nieuwbouw van polyester schepen en expertise in elektrisch varen.” Veel watersporters kennen Hoora vooral van de verhuur van Valken, maar het watersportbedrijf bouwt al sinds 1978 polyesterboten zoals Valken, kajuitzeilboten en sloepen. Juist door die bekende verhuurtak, is Hoora altijd bezig met verbeteringen in het verhuurproces. ‘Uniek platform’ “Binnen ons zusterbedrijf Aquatro, waar we ons specifiek richten op elektrisch varen, hebben wij een uniek platform ontwikkeld waarbij alle bootgegevens op afstand zijn uit te lezen. Zoals accustatus, walstroom en motormanagement. Dit maakt ons de ideale servicepartner voor bedrijven die boten verhuren. In geval van een storing kun je namelijk gelijk uitlezen wat er aan de hand is en hoe je dit vlot verhelpt”, legt Abele de Jong, projectleider bij Hoora uit. Nieuwe mallen Eva Meijer vertelt over het tot stand komen van de Pura Vida 550: “De originele mallen komen bij Offenga Polyester uit Franeker vandaan, maar er zijn door ons nieuwe mallen gemaakt om de Pura Vida helemaal aan te passen op het elektrisch varen. Zo hebben we een nieuwe romp met een diepe scheg gemaakt, hier passen de accu’s in. De oude motorkist is scharnierend gemaakt, zodat daar spullen droog in opgeslagen kunnen worden. Het dek is eveneens vernieuwd, waarbij de punt minder hoog gemaakt is en je er makkelijker overheen kunt kijken. Verder zijn er nog punten aangepast die voor de verhuur van deze sloepen handig zijn, zoals afwatering en een vlak onderwaterschip. Kortom, de boten die nu geproduceerd worden, komen uit eigen mallen.” Friese leveranciers De gehele productie gebeurt in Heeg. Elektrische chaseboat van Domani Domani Yachts uit het Belgische Brecht, de werf van Michael Goddaert, heeft bekendheid gekregen als bouwer van de sportieve S30 dagzeiler, met als naval architect de Nederlander Peter Bosgraaf. Op Boot Düsseldorf kondigde Domani de E32 aan. Het is een door Goddaert en het Belgische ontwerpbureau AHA Creatives ontworpen chaseboat met volledig elektrische aandrijving, met opnieuw Bosgraaf als naval architect. De romp wordt een lichtgewicht sandwich constructie van vinylester met hi-tech pvc kern, waarmee al ervaring is opgedaan bij de bouw van de S30 kielboot. De vaarsnelheid zal tussen de 7 knopen en 20 knopen liggen; bij een kruissnelheid van 10 knopen bedraagt de actieradius 200 kilometer. De werf streeft naar een bijzonder laag geluidsniveau van motor en pompen, waarbij de norm is dat de boeggolf straks hoorbaar is bij een snelheid van 10. De E32 zal slaapplaatsen bieden voor vier opvarenden: ‘nachtcomfort in minimalistische luxe’. Op het targa-dak komen zonnepanelen te liggen. Een Seakeeper gyro stabilizer is optioneel. De E32, zo klinkt het geheimzinnig, zal in de buurt van Amsterdam worden geassembleerd, ‘met de nadruk op het Belgische design en het Nederlands kwaliteitslabel’, aldus Domani. Voor de zomer moet de boot klaar zijn. www.domaniyachts.com Technische specificaties Lengte: 9,50 m. Breedte: 2,70 m. Gewicht: vanaf 2.000 kg Aandrijving: Torqeedo Deep Blue 80i 1800 rpm De Pura Vida 550 sloep, ontwikkeld door Hoora Watersport, met focus op de verhuurmarkt. Foto Flitss.nl Het streven is er zo veel mogelijk Friese leveranciers bij te betrekken. Zo maakt Zeilmakerij Mare in Heeg de buiskappen, het kunststof teak komt bij F3 Flexiteek uit Sneek vandaan en de kussens worden in Heerenveen gemaakt. Zusterbedrijf Aquatro verzorgt de elektrische installatie. Vanaf half april worden de eerste boten opgeleverd. Van de vloot van in totaal 105 elektrische sloepen van HappyWhale vaart het merendeel straks in Friesland. HappyWhale mikt met een eenvoudig online boekingssysteem op recreanten die in een watersportgebied verblijven en graag willen ervaren hoe het is om een dagje met een sloep te varen. www.hoora.nl www.happywhale.nl Technische specificaties Lengte: Breedte: Diepgang: Waterverplaatsing: 5,50 m. 2,08 m. 0,50 m. 1.050 kg Motor: Combi Nautic POD 3.5 kW 48V Snelheid: max. 9 km/u Accupakket: 360Ah tractie accu’s, voldoende voor 12 uur varen 47 nieuws van Nederlandse jachtwerven februari 2019

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication