13

DE ULTIEME TOEPASSING VAN GLAS; DE NEMO ROOM AAN BOORD VAN DE SAVANNAH GEEFT ZICHT ONDER DE WATERLIJN. Foto Feadship DUURZAAMHEID Bij een superjacht denk je niet direct aan ‘duurzaam’ en ‘groen’. Toch wordt er ook op dat punt veel onderzoek verricht. Schouten: “Sustainability is al jaren een belangrijk onderwerp. Hoe groen zijn onze schepen en wat kunnen we eraan verbeteren? Klanten zijn daarin ook geïnteresseerd.” Het optimaliseren van het onderwaterschip kan het brandstofverbruik reduceren. Boven de 500 gross ton is het verplicht om uitlaatgassen te reinigen zodat er minder NOx wordt uitgestoten. Schouten: “Wij passen die installaties tevens toe op boten waarvoor het niet verplicht is. We kijken verder naar alternatieve voortstuwing en hebben al meerdere jachten uitgerust met hybride systemen. De Savannah bijvoorbeeld heeft behalve diesels en generatoren een grote accucapaciteit van 1 MWh. Daarmee kan het schip zonder draaiende motoren een nacht ergens liggen.” ‘We denken na over een efficiency-index voor superjachten’ ENERGIEBESPARING De Voogt NA zorgt ook voor ‘peak shaving’. “Dat is het afvlakken van de piekbelasting van de generatoren”, aldus Schouten. “Door ze in het ideale werkgebied te laten draaien kun je een brandstofbesparing bereiken van 10 tot 15 procent. Op het gebied van energiebesparing wordt veel bereikt door toepassing van led-verlichting, isolatie en zuiniger airco’s. De restwarmte van generatoren weten we te benutten voor het opwarmen van zwembaden. Afval aan boord wordt verwerkt en opgeslagen en afvalwater wordt gezuiverd. Veel van dergelijke innovaties kunnen op breder niveau in de industrie worden gebruikt.” OUT OF THE BOX De voortstuwing van de 83 meter lange Savannah is bijzonder. In plaats van de gebruikelijke twee schroeven is dit schip JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication