14

IN 2013 WAS DE MADAME GU, GEBOUWD IN MAKKUM, MET EEN LENGTE VAN 99 METER HET GROOTSTE SUPERJACHT DAT FEADSHIP TOT DAN TOE BOUWDE. Foto Feadship uitgerust met een schroefas met een grotere schroef. Daarachter zit een 360 graden draaibare pod. De schroeven zijn contra-roterend, wat een groter rendement geeft. De hoofdmotor maakt minder toeren en is daardoor zuiniger. Deze configuratie heeft de naam ‘Breath’ meegekregen. Schouten: “We hebben dit ruim 10 jaar geleden al onderzocht. Het idee komt voort uit een concept presentatie die we elk jaar houden en waar out of the box prototypes worden gepresenteerd. Daarin kunnen we onze eigen creatieve ideeën kwijt.” Uiteraard wordt er ook veel aandacht besteed aan het optimale zeegangsgedrag van de schepen. Om het comfort voor de opvarenden te verhogen heeft De Voogt een systeem ontwikkeld aan de hand waarvan de kapitein de ideale koers en ankerpositie kan kiezen. Schouten: “Radargegevens over de golfhoogte en -richting worden gecombineerd met de berekeningen over het gedrag van het schip en herleid tot de ideale hoek en positie van de boot. Juist het nietgebruikte spectrum van de radar, de ruis die wordt gefilterd, wordt nu benut. Er is veel mogelijk in de wereld van 14 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019 superjachten. Dat maakt ons werk ook zo boeiend.” KLANT DOORGRONDEN Een superjacht is een bijzonder product. Het is een van de grootste individuele investeringen van de eigenaar. En een waarin zijn smaak, voorkeur en wensen tot uiting komen. Om de wens van een klant te vertalen in een tastbaar product dat bij hem past, is het van essentieel belang die klant te doorgronden en precies te weten wat hij wil. Daartoe heeft De Voogt een aanpak ontwikkeld om iemands voorkeuren te weten te komen, qua smaak, belangstelling, vormtaal, auto’s, architectuur en noem maar op. Pas als dat ‘DNA’ van de klant en zijn wensen bekend zijn, kan er een passend ontwerp worden gemaakt. “De jachten die De Voogt ontwerpt, zijn allemaal custom built”, vervolgt Schouten. “Elke klant krijgt een uniek product. Jaarlijks maken we enkele tientallen voorontwerpen. We beginnen met ruwe schetsen en die worden dikwijls met de hand gemaakt, weliswaar digitaal, maar nog echt als schets. Niet al die voorstellen komen tot uitvoering, maar uiteindelijk leidt een aantal tot een order. Na de eerste schetsen maken we 3D-aanzichten en vervolgens een 3D-model, renderings en animaties. HOOFD ONTWERPAFDELING RONNO SCHOUTEN: ‘ER IS VEEL MOGELIJK IN SUPERJACHTEN. DAT MAAKT ONS WERK BOEIEND.” Foto Laurens van Zijp Soms maken we een 3D-print van het ontwerp. Een volgende stap is een 3D-model waar je doorheen kunt bewegen, bijvoorbeeld met virtual reality. Dat geeft de klant een realistische indruk van de afmetingen en indeling. Voor onszelf is het een hulpmiddel om de ruimtes te beoordelen.”

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication