12

DE DISCOVERY OC, STAP NAAR EEN MODERN ONTWERP. Foto SuperLauwersmeer NIEUWE LOCATIE Er ontstond vraag naar grotere en dus hogere schepen. Omdat de bruggen in de omgeving een obstakel dreigden te worden voor vrije doorvaart, werd besloten een nieuwe locatie te zoeken. In 2012 verhuisde de werf naar de huidige locatie in Noord-Bergum in Friesland, waar alle disciplines te vinden zijn. “We geven er de voorkeur aan alles in eigen huis te produceren in plaats van dingen uit te besteden”, aldus Bastiaan, “dat komt de kwaliteitscontrole ten goede en op die manier kunnen we inspelen op wensen van de klant.” Die kwaliteitscontrole begint al bij de bouw van het casco. De bouwhal bijvoorbeeld heeft vloerverwarming, wat zorgt voor een optimaal verwerkingsklimaat voor het staal. Door het toepassen van 8 mm dikke spanten ontstaat optimale vormvastheid van het casco. En een strak casco betekent tevens dat er minder plamuur nodig is. De werf laat de behandeling van plaatmateriaal – stralen, het aanbrengen van lagen coatings – door verffabrikant AkzoNobel controleren en de bevindingen worden vastgelegd in een rapport. DISCOVERY LIJN Het inspelen op de wensen van de klant is ook iets dat de werkwijze van Super Lauwersmeer kenmerkt. Bastiaan: “We bouwen onze schepen in nauwe samenspraak met onze klanten. De casco’s zijn identiek, maar voor de rest verschillen de schepen, omdat in elk exemplaar de wensen van de eigenaar zijn verwerkt.” Het bouwen van een boot is een langlopend proces en gedurende die periode ontstaat een relatie tussen klant en werf, die soms hecht kan worden. Zo ontstond ook de Discovery-lijn in overleg met de klant, die meer ruimte aan boord wilde. Een dui‘We bouwen in samenspraak met onze klanten’ delijke stap naar een moderner ontwerp. Met steilere steven en volle kop boven de waterlijn, wat binnen meer ruimte geeft. De eerste Discovery AC had nog een connectie met de voorgaande kruisers. De daaropvolgende Discovery OC (open kuip) kreeg nog meer een eigen gezicht met dezelfde rechte boeg, maar gelijmde ramen in de romp en opbouw en met een gewelfd dak met forse klep. De stuurhut annex salon werd voorzien van een riante kombuis en kreeg ALLE AFBOUW GEBEURT IN EIGEN HUIS. DE WERF BESCHIKT OVER TWEE VERFLOODSEN. 12 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication