15

ANTONIO BELLONI, MANAGING DIRECTEUR VAN HET FRANSE LVMH: “WIJ KENNEN VEEL WAARDE TOE AAN ERFGOED.” MET EEN DRUK OP DE KNOP OPENT KONINGIN MÁXIMA DE NIEUWE BOUWHAL VAN ROYAL VAN LENT. HET PERSONEEL VIERT DUBBEL FEEST, DE OPENING VAN DE HAL EN HET 170-JARIG BESTAAN. NUMMER 1 Jan-Bart Verkuyl bedankte het Amsterdamse havenbedrijf voor de goede samenwerking. “Ik denk dat onze voorgangers, vier generaties geleden in 1849, nooit hadden kunnen dromen dat we deze prachtige faciliteit zouden neerzetten. Er is heel veel veranderd in die jaren, maar een ding nooit, en dat is de gedrevenheid en het prachtige vakmanschap, de lange dienstverbanden, de wil om te innoveren en verbeteren en de unieke manier van samenwerken. Daardoor is Feadship de nummer 1 van de wereld geworden.” De werf vierde behalve de opening ook het 170-jarig bestaan. Dat betekende dat de pers zich uit de voeten moest maken vanwege het besloten feest dat volgde. www.feadship.nl DE HAL OP DE DAG VAN DE OPENING. PENDELEN TUSSEN KAAG EN AMSTERDAM De werf aan de Basisweg 60 in Amsterdam is de tweede locatie voor superjachtbouwer Royal Van Lent, die ook op Kaag actief is (en blijft). Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer en Makkum, waar eveneens een nieuwe hal wordt gebouwd, vormt de andere helft van de in 1949 opgerichte jachtbouwcombinatie Feadship (First Export Association of Dutch Shipbuilders). Royal Van Lent in Kaag en Amsterdam hebben één managementteam. De 450 medewerkers pendelen tussen beide locaties. De Feadship Academy kan in een deel voorzien in de behoefte aan 150 nieuwe personeelsleden, maar de rest moet van buiten komen. VIJF JAAR De voorbereiding en bouw, onder leiding van werfdirecteur Peter van Mil, hebben in totaal vijf jaar geduurd. Het bouwmanagementteam werd gevormd door Bouwimpuls en Adcom 2000 Architecten & Ingenieurs. Er waren vier hoofdaannemers voor civieltechnisch, casco staalbouw, installatietechniek en infrastructurele werken, 17 consulting firma’s en 59 key suppliers. Op het dak liggen 2.262 zonnepanelen, die 550.00 kwH op jaarbasis kunnen leveren. Binnen en buiten is overal led-verlichting. Het gebouw is aangesloten op het Amsterdamse warmtenet, gekoppeld aan de verbrandingsinstallatie van het Afval Energie Bedrijf, zowel voor de vloerverwarming als het geavanceerde luchtbehandelingssysteem. CIJFERS De hal in Amsterdam, die wordt gebruikt voor nieuwbouw en refit, heeft een volume van 425.000 kubieke meter. Afmetingen van het dok: lengte 162 m., breedte 26 m., diepte 8,75 m. De hal is 35 m. hoog, 175 m. lang en 44 m. breed. Onderdeel van de hal zijn werkplaatsen over twee verdiepingen (lengte 182 m. en breedte 21 m.) voor hout- en metaalbewerking, een spuiterij, kantoor, vip-ruimte en een bedrijfsrestaurant. Er zijn drie liften aangebracht voor het vervoer van goederen en personeel, twee met een hefvermogen van 3.000 kilo en één van 4.800 kilo. De dokdeur is 26,5 m lang, 8,3 meter hoog en 2 meter dik, weegt 200 ton. Drie Demag bovenloopkranen overspannen 36,65 m. en kunnen een bedrijfslast aan van 2 x 12,5 ton elk. Met twee kranen en vier takels kan in tandem 50 ton worden getild. LEIDINGSTRAAT Langs de dokrand is een leidingstraat aangelegd voor de aanvoer van elektra, perslucht en industriële gassen (Acetyleen, zuurstof, Argon en Protegon). Via entreebruggen worden de leidingen naar het jacht gevoerd en vandaaruit verder verdeeld. De toegangshefdeur meet 30 x 30 meter, bestaande uit vakwerkspanten met aan twee zijden polyesterdoek, gewicht 20 ton. De Port of Amsterdam heeft nieuwe kades aangelegd langs de hal, die aan de lange zijde aan de Moezelhaven grenst en de Hornhaven aan de kant met de toegangsdeur. Momenteel wordt gewerkt aan het 88-meter Feadship-jacht dat bekend staat als Project 816. Een ander niet nader genoemd project is in gang gezet. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication