30

NJI COLUMN Door Gerwin Klok, branchemanager Nederlandse Jachtbouw Industrie Geef klussers ook een podium Boot Düsseldorf vormt traditioneel in januari de opening van het watersportjaar, maar ondanks de schitterende en complete etalage voor liefhebbers van boten, heeft het evenement voor menige bootdealer en jachtbouwer toch een wat bittere nasmaak. Er is vooral tussen de grote aanbieders een prijzenslag gaande, alleen degene die de meeste korting biedt, verkoopt zijn boot. Achter de glanzende performance gaan wel degelijk zorgen schuil. Wie keert het tij? Boot Düsseldorf is al jaren de grootste binnenbeurs van Europa en nagenoeg alle nieuwe trends voor het komende jaar worden daar al getoond. Ook wanneer er geen noviteiten zouden zijn, komt het publiek gewoon vanuit geheel Europa en daarbuiten naar Düsseldorf om zich te vergapen aan de ongekende variëteit aan boten. Feest voor de dealers zou je denken, want daar kunnen de boten worden verkocht. Echter onder de 250.000 bezoekers bevindt zich maar een beperkt aantal serieuze kopers en die kunnen kiezen uit een groot aanbod van concurrerende boten die op de keper genomen en afgezien van enkele kostbare niche producten binnen hun segment in essentie niet veel van elkaar verschillen. Dat geldt voor gangbare zeiljachten, maar ook voor motor(sport)boten. Gevolg is dat een gevecht ontstaat om boten te verkopen aan een klein aantal mensen, waarvan een flink deel vanuit een onderneming koopt. Korting is het toverwoord en weg is de broodnodige marge. Deze trend is niet nieuw, het gaat al enkele jaren op deze manier, maar het wordt steeds lastiger om tegen een gezonde prijs een nieuwe boot te verkopen. SCHRIKKEN VAN INRUILPRIJS Bootbezitters die een nieuwe boot willen en kunnen kopen, schrikken over het algemeen behoorlijk als hun huidige boot moet worden ingeruild. Op Youtube circuleren vlogs waarin jachtmakelaars toelichten hoe je slechts voor een een paar ton in het bezit kunt komen van een ‘miljoen plus’-jacht. Jongeren vinden de aanschaf van en daarna de zorg voor een eigen boot overigens niet aantrekkelijk en huren liever een boot. Probeer dan maar eens je nieuwgebouwde schip tegen de vraagprijs aan de man te brengen. Desondanks gaat het in Düsseldorf, maar ook op andere internationale boatshows, steeds meer om groot, groter, grootst. Dat geldt misschien nog wel meer voor de standbouw in de superjachtenhal, die niet onderdoet voor die van de Autosalon. Zelfs van onderaf maakt daar een mooi belichte boot van 65 voet al indruk, maar het lijkt wel of er voor de modale watersporter, oftewel de grootste groep, geen boten meer zijn. De afgelopen beurseditie waren in hal 15 en 16 wel enkele 31 voet zeiljachten geëxposeerd, weggestopt achter glossy fabrieksstands. Ook de Nederlandse staalbouw ligt er steeds bescheidener bij in een klein deel van wat ooit de Holland Halle was en moet het opnemen tegen uit de mal getrokken full-option kajuitschepen uit het voormalig Oostblok en de Balkan. Kortom, de positie van veel jachtwerven ziet er niet glorieus uit, althans niet wanneer de branche zich massaal blijft richten op de te kleine groep welgestelde watersporters, oftewel de bovenkant van de markt. NEDERLANDSE BEURZEN Ook de beurzen in Leeuwarden en Amsterdam laten te weinig zien hoe op een betaalbare manier pleziervaart kan worden bedreven. Zeker, de HISWA Amsterdam Boat Show in de RAI ligt vol sloepen en vletten, waarvan een deel ook voor de modale watersporter best bereikbaar is, maar die groep kan ook kiezen uit een prachtig bestand aan mooie gebruikte schepen. Waarom worden in de adventure hal niet ook een paar gunstig geprijsde occasions tentoongesteld? Boot Holland laat weliswaar een mooie collectie aan gebruikte motorkajuitboten zien, maar het prijskaartje dat hieraan hangt, is maar voor een fractie van de bezoekers op te brengen. Uit die groep is ook maar een klein percentage daadwerkelijk toe aan een andere boot. Maar wie zich op deze beurzen wil oriënteren op low budget, goed onderhoud, ondersteuning bij zelfklussen en in contact wil komen met eigenarenverenigingen, is heel vlot klaar. Waar dat al het geval is, wordt dit dermate braderieachtig in een achteraf hal gepresenteerd, dat het overgrote deel van de bezoekers er domweg aan voorbij gaat. Toch ligt bij deze enthousiastelingen de sleutel naar de nog steeds uitblijvende kentering in de markt. Het merendeel van de vaste bezoekers klust aan de eigen boot. Laten wij vooral deze ambassadeurs koesteren en hen op de nationale shows het podium geven dat zij verdienen, dus te midden van de boten. Goede kans dat met een dergelijke laagdrempeligheid de groep die wel interesse heeft, maar tegelijk nog teveel bezwaren ziet, kan worden verleid tot de aanschaf van een in eerste instantie gebruikte boot. 30 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication