33

EEN JEANNEAU PRESTIGE 460 FLY, AANGEDREVEN DOOR TWEE NIEUWE VOLVO PENTA D6 IPS-650 DIESELS (INZET), GOED VOOR EEN TOPSNELHEID VAN BIJNA 34 KNOPEN. Foto Rens Groenendijk voor de zuigerpen, om wrijving te reduceren en de duurzaamheid te vergroten. De common rail brandstofinjectie heeft nu een hogere druk van 2.000 bar. In combinatie met een nieuw motormanagementsysteem is het daardoor mogelijk de parameters voor de injectie preciezer te ijken, waardoor de motoren soepeler lopen en minder brandstof verbruiken.” De nieuwe generatie D4/D6 zorgt ook voor een reductie van de onderhoudskosten door minder frequente service en eenvoudigere beurten. Het verbeterde Electronic Vessel Control (EVC) systeem geeft bovendien informatie wanneer een volgende onderhoudsbeurt nodig is. IPS VERBETERD Nieuwe productietechnologie en aangepast design zorgen voor betere prestaties en een daling van de onderhoudskosten van het Volvo Penta Inboard Performance System (IPS). Sinds de introductie in 2005 zijn er 25.000 van deze revolutionaire voortstuwingssystemen verkocht. “Hoewel IPS en de Aquamatic sterndrive superieure systemen zijn, hebben we naar de ervaringen van gebruikers geluisterd om de kwaliteit nog verder te verbeteren. Zowel IPS en de sterndrive zijn grondig verbeterd”, aldus Petter Andolf. Zo is het onderhoud vereenvoudigd en kunnen filters en olie van binnenuit de boot vervangen worden; die kan in het water blijven liggen. Olie verversen is bovendien slechts om de twee jaar nodig. Sensors voor de meting van oliedruk en het signaleren van water in de olie zijn nieuw. Als het laatste in een vroeg stadium wordt ontdekt, voorkomt dat schade aan de transmissie. De tandwielen zijn versterkt met hoogwaardig staal. De schroefasafdichting en de lagers en lagerhuizen zijn allemaal opnieuw ontworpen om de duurzaamheid te vergroten. De assemblage gebeurt nu in een zogeheten clean room. AQUAMATIC STERNDRIVE De introductie in 1959 van de Volvo Penta Aquamatic drive, betekende destijds een revolutie, een combinatie van in- en outboard. In 1982 werd de Duoprop toegevoegd, twee contraroterende schroeven. De hydraulische koppeling in combinatie met elektrisch sturen maakt het mogelijk met een joystick gemakkelijk te manoeuvreren. Bij dit type voortstuwing wordt nu een Dynamic Positioning System geïntroduceerd. Ook bij de sterndrive zijn de service intervallen groter geworden en de pakkingen gaan langer mee. Olie en filters vervangen nu elke twee jaar, in plaats van een. Betrouwbaarheid verbeteren was een essentieel deel van de update. Net als bij IPS zijn sensors toegevoegd voor een betere diagnose en monitoring van het systeem en gebeurt de assemblage in een schone omgeving. EVC2 Het Electronic Vessel Control (EVC) systeem is ook door de molen gehaald en heet nu EVC2. Het heeft nieuwe features, zoals een enkel connectiepunt en de mogelijkheid om functies van de aandrijflijn en het complete schip onafhankelijk van elkaar te bedienen. De software kan sneller gedownload worden, de diagnostiek is verbeterd en het is mogelijk om later nieuwe functies toe te voegen. De joystick en de unit met bedieningshendels en -knoppen is niet langer uitgevoerd in rvs, maar in ‘satin grey’, dat staat volgens Volvo Penta moderner. Een nieuwe feature is de On-Board Maintenance Assistant, die informatie geeft over de servicedata, maar ook de vorige beurten onthoudt en diagnostische informatie geeft. Volvo Penta heeft nu steer-by-wire als standaard voor zowel de enkele als twin sterndrives, waardoor hydrauliek overbodig is voor het sturen. EVC-features als langzaam varen en dynamische positionering zijn daardoor mogelijk. Voor jachtbouwers is het goed om te weten dat EVC2 veel meer mogelijkheden biedt, zoals het op afstand uitlezen en connectiviteit van alle features in een boot. Het systeem is ontworpen om aan te sluiten op nieuwe ontwikkelingen, met uploadmogelijkheden waar ook ter wereld. www.volvopenta.nl JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication