35

DE AZIMUT 68S WAARMEE HET AUTOMATISCH ‘INPARKEREN’ MEE WORDT GETEST. Foto Rens Groenendijk Nog even geduld met volautomatisch ‘inparkeren’ Een jaar geleden gaf Volvo Penta een live-demonstratie met het volautomatisch ‘inparkeren’ van een 68 voets motorjacht. Dat leverde een stroom reacties op via social media, stakeholders uit de maritieme wereld en alerte bootbezitters. Op basis van deze input zijn nieuwe functionaliteiten aan het systeem toegevoegd en wordt het verder ontwikkeld. Anders Thorin, product manager Electronics bij Volvo Penta. “Gezien de reacties zijn we ervan overtuigd dat er veel belangstelling is voor autodock-systemen, maar ook voor andere hulp bij het varen, zoals het varen door nauwe passages met wind en stroming of in sluizen.” Volvo Penta heeft besloten de technologie stapsgewijs te benaderen. De eerste stap is een functie ontwikkelen die assisteert bij het afmeren, gebaseerd op het op een nieuwe manier integreren van bestaande technologie. Het doel is potentiële obstakels gemakkelijker te ontwijken met behulp van camera’s, omdat de bestuurder een blik om zich heen krijgt. De sensortechnologie zoals we die in de autowereld kennen moet aangepast worden aan de maritieme toepassing en gebruikers moeten de tijd krijgen om vertrouwd te raken met deze geavanceerde techniek. ASSISTENTIEFASE De assistentiefase die nu in ontwikkeling is, zal in 2020 worden gelanceerd.Het gaat om een aantal nieuwe componenten, vooral in de software, die gebruik maken van de functies van Volvo Penta’s Inboard Performance System (IPS) joystick en het dynamische positiesysteem (DPS), dat al tien jaar bestaat. Met DPS kan de boot exact op dezelfde plaats blijven. Met de nieuwe benadering kan met de joystick nauwkeurig worden gemanoeuvreerd en als de joystick wordt losgelaten, blijft de boot de nieuwe positie behouden. Afdrijven wordt daarmee voorkomen. Met behulp van camera’s rondom de boot kan een ‘bird’s eye view’ worden verkregen, een techniek die samen met Garmin wordt ontwikkeld voor het Glass Cockpit display MET ZES CAMERA’S RONDOM KRIJGT DE BESTUURDER EEN VOGELPERSPECTIEF, EEN BIRD’S-EYE VIEW. DEMONSTRATIE In Krossholmen werd een demonstratie gegeven met een 20 meter lange Azimut 68S motorjacht met twee D13-IPS1350 diesels, waarmee de boot vlak voor de wal pal voor een steiger exact op zelfde plaats kon blijven en erin slaagde om volautomatisch ‘in te parkeren’. Maar die functionaliteit is dus nog even niet beschikbaar voor de consument. Chinees belang Een veelgestelde vraag: hoe zit het met de Chinese belangen in Volvo Penta? Die zijn beperkt. De Chinese Geely Holding Group nam weliswaar in 2010 Volvo Cars geheel over, maar dat bedrijf staat geheel los van de Volvo Group, waar Volvo Penta onderdeel van is. Daarin heeft Geely een belang van ‘slechts’ 7,86 procent in het geregistreerde kapitaal en 14,98 procent van de aandelen met stemrecht. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication