7

KRUISBESTUIVING JAPKE VAN GRONING, HOOFD OPLEIDINGEN: ‘ONZE OPLEIDINGEN ZIJN LANDELIJK GEACCREDITEERD, DUS JE KRIJGT EEN ERKEND DIPLOMA.’ een leerling gedaan. We konden intern steeds snel schakelen en met productieafdelingen afspraken maken als er iets moest gebeuren. Twee leerlingen moesten rvs-werk doen en hebben bolders gemaakt. Een andere leerling heeft in de draaierij het roerblad geconstrueerd, als examenstuk voor scheepsbouw niveau 3. Anderen hebben het teakdek gelegd. Het voordeel van de Miloke is dat het een handzaam schip is, zo’n teakdek kost dan geen fortuin. De grootte is overigens ook op ander vlak een pluspunt. Het bleek makkelijker om stagiaires over de drempel te halen voor de Miloke dan voor een superjacht. ‘Met een bootje van dit formaat durf ik het wel aan’, hoorden we.” Ook buiten de werf genereert de Miloke belangstelling. Bij een werkbezoek aan een school in Bolsward vroeg Van Kampen leerlingen om schaalmodellen te maken waarin ze zelf de kuipindeling en de plaatsing van zonnepanelen mochten bedenken. Op een Technasium in Emmeloord daagde hij de scholieren uit om een transportsysteem te bedenken om de Miloke overzees te verschepen. De leerlingen bleken al een geprint schaalmodel te hebben, dat digitaal was aangeleverd door Bolsward. Een fraai staaltje kruisbestuiving. De scholieren werden trouwens uitgenodigd voor een bezoek aan de werf. En zo zorgt de kleine Miloke voor een sterke verbinding en een groot sneeuwbaleffect. Allemaal goed voor het hogere doel: meer vaklieden zien te krijgen… OOK HET RVS-WERK WERD DOOR LEERLINGEN VAN DE BEDRIJFSSCHOOL VERVAARDIGD. www.werkenbijfeadship.nl www.rocfriesepoort.nl/sneek-harste www.yachtbuildersacademy.com DE VRIES SCHEEPSBOUW IN MAKKUM; ER KOMT NOG EEN BOUWHAL BIJ. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication