10

Waterbouw Versnellen waterbouwprojecten strandt in procedures Makkelijker gezegd dan gedaan Door Esther Rasenberg Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat beloofde in april dat zij investeringen in infrastructurele projecten zou versnellen om de effecten van de coronacrisis tegen te gaan. Na de perikelen met stikstof en PFAS stond bij veel bedrijven het water inmiddels aan de lippen. Maar bijna een half jaar later blijkt dat het versnellen van grote projecten helemaal niet zo makkelijk is. “Het is geen eenvoudige klus om dijkversterkingsprojecten ineens te versnellen”, licht Jorg Willems van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) toe. “Bij het opstellen van goede plannen om de dijken te versterken, wordt namelijk gefaseerd gewerkt. Bij de Verkenning en het Planontwerp is de betrokkenheid en participatie van de omwonenden, maatschappelijke organisaties en de gemeenten van cruciaal belang. Zonder deze betrokkenheid en inspraak is het niet mogelijk een goede dijkversterking uit te voeren. We kunnen dus niet zomaar voorbijgaan aan het doorlopen van zorgvuldige participatie. Verder moet er heel veel rekenwerk worden verzet om tot een uitgekiend en passend ontwerp te komen. Voldoende veilig, maar tegelijk met een zo beperkt mogelijke maatschappelijke impact.” Op korte termijn is het versnellen dus praktisch onmogelijk, maar op de 10 WATERFORUM NR 4/5 middellange termijn liggen er, volgens het HWBP, wel kansen. Willems: “Voor een periode van twee jaar kijken we of we enkele projecten versneld kunnen toevoegen aan het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Daarbij willen we een splitsing kunnen maken tussen relatief eenvoudige en complexe delen van dijkversterking. Daar waar het relatief eenvoudig is (er wonen weinig mensen en de opgave is technisch relatief simpel), zouden we werk eerder kunnen oppakken. We zitten als programma nu nog in de analyse waar en op welke manier dit zou kunnen. Het opknippen en deels faseren van dijkversterkingsprojecten vraagt om zorgvuldige besluitvorming.” Taskforce Infra Sinds half april zoeken de gezamenlijke brancheverenigingen uit de inframarkt Techniek Nederland, Bouwend Nederland, NLingenieurs, MKB Infra, Vereniging van Waterbouwers en Cumela samen met Rijkswaterstaat in een taskforce naar geschikte versnellingsprojecten. In een eerste inventarisatie lijken alleen het inlaatwerk op de Brouwersdam en de vismigratierivier Afsluitdijk geschikt om versneld uit te voeren. In een werkdocument van deze Taskforce staat tevens dat Rijkswaterstaat meer ruimte nodig heeft op het gebied van stikstof, budget en aanbestedingsmogelijkheden om projecten te kunnen versnellen. Eind juli stuurden de brancheverenigingen van de Taskforce een brief aan de ministers Van Nieuwenhuizen, Hoekstra, Wiebes en Koolmees, waarin zij pleiten voor extra investeringen in de infrastructuur. Zij verzoeken het kabinet 1,4 miljard euro extra in de begroting op te nemen om mogelijke tekorten op te vangen. Of de ministers gehoor hebben gegeven aan dit verzoek is bij het ter perse gaan van dit magazine

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication