63

De rapportage van deze toets levert informatie op waarmee de prestaties van leerlingen niet alleen vergeleken kunnen worden met leerlingen van hetzelfde schooltype, maar ook met die van leerlingen die een schooltype hoger of lager geplaatst zijn. Scholengemeenschap Bonaire heeft deze toets voor alle leerjaren gebruikt. Het is niet bekend wat de reden hiervan is. In onderstaand overzicht zijn dan ook alle leerjaren verwerkt. De toets rekenen 0 tot en met 3 bestaat uit de onderdelen meten/meetkunde, getallen, verbanden en verhoudingen. De resultaten zijn in vaardigheidsscores weergegeven en zijn gekoppeld aan de referentieniveaus rekenen. Deze toets is per leerjaar afgestemd, daarom kan bij benadering (en niet 1 op 1) vastgesteld worden hoe de leerlingen presteren ten opzichte van de referentieniveaus. van leerlingen te onderscheiden, namelijk: 1. 2. 3. 4. B (VMBO BB en VMBO BB/KB) M (VMBO KB/GT en VMBO GT) H (Havo, VWO) V (Havo, VWO, waaronder Gymnasium) Tabel 81:Aantal leerlingen naar opleiding Klassen B (VMBO BB) B (VMBO BB/KB) M (VMBO KB/GT) M (VMBO GT) H V Aantal ll’n 79 32 102 38 203 105 <BB BB+ 74 (93,67%) 32 (100%) 24 (23,52%) 17 (44,73%) 8 (3,95%) 3 (7,89%) BB 4 27 5 16 KB 1 24 5 41 18 6 66 17 8 2 56 25 Kolom <BB – G is door Scholengemeenschap Bonaire op onderstaande manier aangeleverd: • • • • • • • • < BB = kleiner dan Basisberoepsgerichte leerweg BB + = kleiner dan Basisberoepsgerichte leerweg BB = Basisberoepsgerichte leerweg KB = Kaderberoepsgerichte leerweg GT = Gemengde en Theoretische leerweg H = Havo V = VWO G = Gymnasium Analyse In totaal zijn de gegevens van 559 leerlingen verwerkt. Daarvan behoren 158 leerlingen (28,26%) tot de risicogroep die nog niet op het gewenste referentieniveau 2F zitten. De grootste risicogroep is te vinden in het VMBO-BB en het niveau daar onder. (Kolommen <BB en BB+). Achter de aantallen van het totaal aantal risicoleerlingen in de categorie staat het percentage, uitgedrukt van het totaal aantal leerlingen van de categorie, dat niveau 2F nog niet heeft behaald.9 9 Hierbij dient opgemerkt te worden dat de gegevens: • van leerlingen van alle leerjaren per categorie verwerkt zijn. Er is geen onderscheid gemaakt naar leerjaren. Wel valt op dat 95,49% van de leerlingen van de B categorie (ongeacht welk leerjaar) nog niet het 2F referentieniveau heeft gehaald 1 16 44 GT H V G 19 CPS Onderwijsontwikkeling en advies 62

64 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication