10

10 updateweek 15 DIT HIELD HET VAK ONLINE BEZIG 1 ‘Fijn dat Blokker er nog is’ Blogger Bas Vermond schreef een veelgelezen bijdrage over een van Nederlands grootste retailketens. Blokker Holding draaide over het boekjaar 2014 een verlies van 20 miljoen euro en wees ruim 400 werknemers de deur. Tegelijk kwam het merk Blokker met de campagne ‘Fijn dat we er zijn’, waarbij Vermond een pijnlijke vergelijking maakt met de befaamde ‘Wij van WC-Eend-campagne’. Blokker Holding bestaat naast Blokker uit retailconcepten Intertoys, Bart Smit, Action, Leen Bakker, Xenos en Big Bazar. Sommige zijn bewust tegenover elkaar in de markt gezet, maar Vermond schrijft over een ‘verjaard aansturingsmodel’. Daarbij gaat hij kort in op de situatie van verschillende retailmerken en vraagt hij zich hardop af welke merken zullen overleven en welke niet. Hoewel niet elke reaguurder de lengte van de blog kan waarderen, levert het genoeg gespreksstof op. Paul Haarman bijvoorbeeld is het oneens met de strekking van het artikel en stelt dat het concept-Blokker juist kans maakt om ook ‘online een succes te worden’. Rens S. daarentegen roemt de scherpe analyse van Vermond. En een zekere Mitchel zegt in het verhaal van Vermond veel te herkennen omdat hij zelf bij de holding heeft gewerkt. ADVERTENTIE 2 Waar ging het op adformatie.nl over sinds de vorige papieren editie? Het sterfhuis dat Blokker Holding heet, Nederlandse nominaties bij de Oscars van het web en de vrije val van de lineaire tv-markt. DOOR SANDER BEEKMAN 3 MARKETING MET BALLEN RUDY MOENAERT HENRY ROBBEN MA ME RU HE De 9 eigenschappen an een succesvolle marketeer De a ma DE PERFECTE POSITIONERING JULIAN STEVENSE D P J Ga denken in p je problemen: het zal je veel opleveren 48 Nederlandse Webby-nominaties Met bijna dertienduizend inzendingen breken de 20e Webby Awards een record. Van de Nederlandse inzendingen voert MediaMonks de ranglijst aan met zes nominaties, op de voet gevolgd door N=5 en 72andSunny (beide vijf). Sietse Bakker (Scrn), Niek Eijsbouts van SuperHeroes, Marc Oosterhout (N=5), Mervyn ten Dam en Dick Buschman (beiden Achtung!) mochten aanschuiven bij mister DWDD, Matthijs van Nieuwkerk, om te vertellen over het belang van hun nominaties. Buschman heeft al eens een Webby in ontvangst genomen en zijn dankwoord haalde zelfs CNN. Met stip een terugkijktip. Kijktijd dramatisch gedaald Mediabureau GroupM analyseerde het eerste kwartaal in de lineaire tv-markt, en constateerde een flinke daling. Vooral de Ster is verliezer met een daling in grp-aandeel van 18,1 naar 16,1 procent. RTL Nederland en SBS Broadcasting blijven redelijk op niveau. Grote winnaar is BrandDeli, met zelfs een groei van 33 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. ‘De kijktijd daalt verder en dat is zorgelijk’, stelt Remon Buter, head of trading GroupM. ‘Televisie verliest aandeel in de reclamemarkt, vooral aan digitaal. De digitale groei accelereert en verder blijft radio stabiel en daalt print nog steeds.’ In de doelgroep 20-49 was de daling in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar dramatisch: 9,6 procent. ONLINE REPUTATI EMANAGEMENT ALEX VAN LEEUWEN Voor het meten en verbeteren van de online reputatie Bestel onze boeken op www.adfoshop.nl VOOR DE AMBITIEUZE MARCOM PROFESSIONAL

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication