12

12 2016ADCN ‘ VOOR EEN DIALOOG HEB JE EVENWICHT NODIG’ ADCN heeft voor het eerst in de historie twee voorzitters om de verbreding manifest te maken: reclamemaker David Snellenberg en designer Richard van der Laken. ‘We moeten snel de relevantie van ons vak laten zien, anders sterven we een langzame dood.’ DOOR SUSANNE VAN NIEROP / BEELD CHRIS VAN HOUTS Reclame, reclame, reclame. We hebben het hier niet over de kracht van herhaling, maar over het vak dat de afgelopen 17 ADCN-voorzitters uitoefenden. Maar zoals inmiddels bekend mag zijn: ADCN (Advertising Design Creativity Netherlands, dus voortaan zonder de ervoor) wil verbreden. Geen reclameclubje zijn, maar staan voor creativiteit in reclame én design. Scheidend voorzitter Lode Schaeffer en directeur Dinesh Sonak hebben zich hier de afgelopen twee jaar hard voor gemaakt. Zo kwam het bestuur uit bij een duovoorzitterschap, ingevuld door David Snellenberg (oprichter Dawn) en Richard van der Laken (oprichter De Designpolitie en What Design Can Do). Een unicum in de historie van ADCN: niet eerder had de vereniging twee voorzitters, (er was zelfs een wijziging van de statuten voor nodig) en niet eerder was een ‘echte’ designer ADCN-voorzitter. Van der Laken: ‘Eerlijk gezegd had ik ADCN al een paar jaar achter me gelaten, omdat het voor mij en mijn medeontwerpers behoorlijk aan relevantie had ingeboet. We mopperden onderling een beetje over die reclameboys die alleen elkaar prijsjes leken te willen geven. Ik voelde me dus aangesproken toen ik anderhalf jaar geleden door Dinesh werd benaderd in het bestuur te komen. Er waren ook mensen uit andere gremia benaderd en dat vond ik een heel goede zet. Dat is ook de reden dat ik nu “ja” heb gezegd.’

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication